Jednostki typu Nimitz – niegdyś najnowocześniejsze lotniskowce o napędzie jądrowym – z roku na rok stają się coraz starsze i sprawiają przy tym coraz więcej problemów eksploatacyjnych. Z tego też powodu znaczące opóźnienia w remoncie odnotował USS John C. Stennis (CVN 74), borykający się z nieznaną wcześniej usterką turbin parowych. Ten sam problem wydłużył prace na USS George Washington (CVN 73), który dopiero w ubiegłym roku powrócił z sześcioletniego remontu.
Prace na obu jednostkach realizowano w ramach procesu, który po angielsku nosi nazwę Refueling and Complex Overhaul (RCOH). Jak sama nazwa wskazuje, zasadniczym elementem jest wymiana prętów paliwowych w parze reaktorów jądrowych Westinghouse A4W stanowiących serce okrętu. Oprócz tego prowadzony jest kompleksowy remont i modernizacja instalacji i pomieszczeń na okręcie. Normalnie prace tego rodzaju powinny trwać około czterech lat.
W przypadku Washingtona proces zakończył się rok temu, z kolei prace na pokładzie Stennisa trwają od 2021 roku i także zgodnie z planem miały dobiec końca cztery lata później. Wykryta usterka i nieplanowane wcześniej prace remontowe przedłużyły czas remontu o czternaście miesięcy.
USS John C. Stennis (CVN 74) Nimitz-class aircraft carrier undocking and moving to outfitting berth at Newport News Shipbuilding – April 8, 2024 #ussjohncstennis #cvn74
SRC: https://t.co/nansPt7iVQ pic.twitter.com/KDyfzeWDmZ
— WarshipCam (@WarshipCam) April 8, 2024
Turbiny parowe na pokładzie lotniskowców typu Nimitz napędzane są poprzez parę wodną powstającą w procesie chłodzenia reaktorów jądrowych. Każdy z lotniskowców dysponuje czterema takimi turbinami. Turbiny przekazują energię mechaniczną na cztery linie wałów napędowych. W wykazanych inspektach w czasie RCOH okazało się, że zarówno na CVN 73, jak i na CVN 74 poważnym uszkodzeniom uległa jedna z czterech turbin.
Żywotność turbin przewidziano na cały cykl życia przewidziany dla okrętów – pięćdziesiąt lat. Przedstawiciele stoczni Huntington Ingalls Industries stwierdzili, że doświadczenia w zakresie regeneracji turbin na CVN 73 i CVN 74 posłużą do ulepszenia procedur i ewentualnego skrócenia pobytu w stoczni dla kolejnego lotniskowca, którego czeka RCOH: USS Harry S. Truman (CVN 75).
Niestety przeciągające się remonty, zwłaszcza w przypadku Washingtona, przyczyniły się do serii tragedii. W kwietniu 2022 roku wśród załogi lotniskowca doszło do serii samobójstw: w ciągu niespełna tygodnia życie odebrało sobie trzech marynarzy. Dwóch znaleziono w mieszkaniach w rejonie bazy Norfolk, trzeciego – na pokładzie okrętu.
Według opublikowanego wówczas raportu samobójstwa nie miały bezpośredniego związku z remontem jednostki. Ale interwencji dokonali amerykańscy senatorowie, którzy wysłali list do sekretarza marynarki wojennej, Carlosa Del Toro, wzywający go do zbadania warunków bytowych na CVN 73. Ostatecznie podjęto decyzje mające polepszyć warunki marynarzy na okręcie w czasie remontu.
W kwietniu Washington opuścił swoją bazę macierzystą w Norfolku, kierując się do Japonii. Po drodze lotniskowiec uczestniczył w manewrach „Southern Seas 2024” na wodach Ameryki Południowej. Przez najbliższe lata nowym domem Washingtona będzie baza morska w Yokosuce, gdzie CVN 73 zajmie miejsce lotniskowca USS Ronald Reagan (CVN 76). Ten wróci do Stanów Zjednoczonych i w najbliższym czasie również rozpocznie RCOH.
Należy przy tym dodać, iż nie pierwszy raz CVN 73 stacjonować będzie w Japonii. Ostatni raz działał on w ramach wysuniętych sił morskich (Forward Deployed Naval Forces) w latach 2008–2010. Stając się wówczas pierwszym amerykańskim lotniskowcem z napędem jądrowym stacjonującym w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Remont Stennisa przebiegał nieco spokojniej. Okręt w kwietniu opuścił suchy dok po zakończeniu prac kadłubowych i zacumował przy nabrzeżu Newport News Shipbuilding w stanie Wirginia. Wówczas postęp prac określano na około 65%.
Nadchodzący etap prac dotyczyć będzie głównie wyposażania jednostki. Przede wszystkim stoczniowcy dokończą remont głównych podzespołów i poddadzą testom nowe wyposażenie elektroniczne. Weryfikacji poddane będą też systemy walki okrętu wraz z układem napędowym. Dodatkowo wyremontowana zostanie przestrzeń mieszkalna, kambuz i mesy.
Nimitz class carrier USS John C. Stennis (CVN 74) in the dry dock at Newport News, Virginia, April 3, 2024
BTW, there are two more propellers behind those. This ship has TWO nuclear power plants. pic.twitter.com/bxPs8TbDXj
— Jim Myers (@kd7eir) April 26, 2024