Program południowokoreańskiego myśliwca piątej generacji KF-X znowu stanął w obliczu problemów. Po raz kolejny ich źródłem jest Indonezja, a konkretnie problemy finansowe państwa z Azji Południowo-Wschodniej.

Indonezja dołączyła do programu KF-X/IF-X w roku 2014. Dżakarta zobowiązała się wówczas do wyłożenia do roku 2026 około 1,7 biliona wonów (5,4 miliarda złotych). Cały koszt programu jest natomiast szacowany przez stronę południowokoreańską na 8–8,5 biliona wonów. Po licznych zawirowaniach Indonezja przelała łącznie 220 miliardów (około 700 milionów złotych) z 520 miliardów wonów, które miała przekazać do tej pory.

Finanse od samego początku ciążyły nad indonezyjskim udziałem w programie. Duże zaniepokojenie Seulu wywołała niedawno rządowa agencja Antarta, cytująca ministra koordynatora do spraw polityki, prawa i bezpieczeństwa Wiranto, który miało otwarcie stwierdzić, że Indonezji nie stać na pokrycie wszystkich zobowiązań wynikających z udziału w pracach nad KF-X/IF-X. W państwowych wydatkach priorytetem jest obecnie rozwój infrastruktury.

Wiranto dodał, że rozważano zaproponowanie Korei Południowej rozliczenia w formie dostaw produkowanych w indonezyjskich zakładach PT DI samolotów transportowych CN-235 (zobacz też: Su-35 dla Indonezji za… kawę i herbatę dla Rosji). Oferta została zdecydowanie odrzucona przez południowokoreańskie lotnictwo. Formacja jest zainteresowana nowymi samolotami transportowymi, ale potrzebuje maszyn większych niż używane obecnie C-130 Hercules.

Koreańczycy obawiają się też o skalę indonezyjskiego zamówienia. Początkowo Korea Południowa miała pozyskać 120 myśliwców, zaś Indonezja – 80. Seul nie zamierza redukować liczby planowanych samolotów, liczy się jednak z redukcją indonezyjskiego zamówienia do 48–50 maszyn, co przełoży się na wzrost ceny jednostkowej KF-X/IF-X.

Jednocześnie Korea Południowa nie jest chętna do radykalnych zmian w charakterze indonezyjskiego udziału w programie. Wojskowe relacje między obydwoma państwami rozwijają się, a Indonezja jest jednym z ważniejszych nabywców południowokoreańskiego uzbrojenia. W kwietniu tego roku Indonezja zamówiła trzy okręty podwodne typu Chang Bogo za miliard dolarów.

Zobacz też: Koreańczycy promują KF-X w Chile

(koreatimes.co.kr)

Korea Aerospace Industries