Najnowsze niszczyciele typu Arleigh Burke mają otrzymać różnorodne wyposażenie nowej generacji. Wśród niego znajdzie się nowy system kierowania ogniem, optymalizowany pod kątem zwalczania najnowszych pocisków przeciwokrętowych i naddźwiękowych pocisków manewrujących.

Naval Integrated Fire Control – Counter Air (NIFC-CA, Zintegrowany System Kontroli Ognia Marynarki Wojennej – Przeciwlotniczy) wywodzi się z systemu kierowania ogniem opracowanego dla okrętów wchodzących w skład morskiego komponentu tarczy antyrakietowej. Zasada działania systemu opiera się na wymianie danych między okrętem a samolotami klasy AWACS, co pozwala znacząco zwiększyć zasięg wykrycia zagrożenia i skrócić czas reakcji. NIFC-CA przechodzi obecnie próby na pokładzie krążowników wchodzących w skład grupy lotniskowca USS Theodore Roosevelt.

Nowy system kierowania ogniem otrzymać ma wszystkich jedenaście obecnie budowanych lub zamówionych niszczycieli typu Arleigh Burke Flight IIA. Planowane niszczyciele serii Flight III oprócz NIFC-CA mają otrzymać także nowy radar SPY-6, o dużo wyższych parametrach niż obecnie używane. US Navy chce również przeprowadzić modernizację systemu Aegis, możliwie na wszystkich wyposażonych w niego okrętach. Celem amerykańskiej marynarki wojennej jest zwiększenie potencjału ofensywnego jednostek nawodnych oraz umożliwienie im jak najbezpieczniejszego operowania u wybrzeży przeciwnika.

(nationalinterest.org; fot. US Navy / Photographer’s Mate Airman Richard R. Waite)

US Navy, Photographer's Mate Airman Richard R. Waite