Z pojawiających się w internecie zdjęć i nieoficjalnych informacji wynika, że Chiny dokonały oblotu pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli Xi’an KJ-600. Maszyna miała się wznieść w powietrze 29 sierpnia. Na razie jednak nie ma żadnego oficjalnego potwierdzenia, a jakość samych fotografii pozostawia wiele do życzenia.

Dziewiczy lot KJ-600 zapowiadano już dwa lata temu. Później jednak o samolocie zrobiło się cicho i poza okazjonalnymi wzmiankami w mediach cisza trwała aż do tego tygodnia. Trzy dni temu pojawiły się zdjęcia wykonane przez komercyjnego satelitę pokazujące makietę lub prototyp KJ-600 na lotnisku w dystrykcie Yanliang. Obecnie wiemy już, że mieliśmy do czynienia z prototypem.

Samolot towarzyszący widoczny na powyższym zdjęciu to prawdopodobnie dwumiejscowy J-11BS.

Co wiadomo o KJ-600? Praktycznie nic oprócz tego, że jest przeznaczony do służby na przyszłych chińskich lotniskowcach typu 003 – pierwszych, które będą wyposażone w elektromagnetyczne katapulty startowe. W tej chwili jedną z najciekawszych informacji byłoby to, jak rozwiązano kwestię talerza z radiolokatorem. O ile amerykańskie E-2 i E-3 mają obrotowe talerze, o tyle chiński KJ-2000 ma talerz stały z trzema modułami antenowymi zapewniającymi dookólne pokrycie przestrzeni powietrznej.

Napęd samolotu mają stanowić chińskie kopie rosyjskich silników AI-20, znane między innymi z samolotu amfibii AVIC AG600 czy samolotów transportowych Y-8.

KJ-600 ma układ konstrukcyjny podobny do amerykańskiego Hawkeye’a, czemu trudno się dziwić – łatwiej postawić na układ, który już się sprawdził, zamiast wymyślać proch na nowo. O wnętrzu maszyny oczywiście nie ma żadnych konkretnych informacji, ale od lat krążą pogłoski, że Chińczycy uzyskali dostęp do szczegółowych planów radzieckiego Jaka-44 i właśnie z niego zaczerpnęli wiele rozwiązań. Zapewne nieprędko się dowiemy (o ile w ogóle), czy tak jest w rzeczywistości.

Budowa lotniskowca typu 003 ruszyła na przełomie roku 2017 i 2018. Nie wiadomo, kiedy można się spodziewać przyjęcia go do służby, ale wielu ekspertów wskazuje rok 2023.

Zobacz też: Icarus Aerospace pokazało wizję samolotu TAV/Wasp

(twitter.com/rupprechtdeino)

Xi'an Aircraft Industrial Corporation