Korean Aerospace Industries zorganizowało dzisiaj spotkanie dla dziennikarzy, na którym przedstawiono postępy prac nad myśliwcem KF-X. Przedstawiciele firmy ocenili pozytywnie rozwój projektu i wyjaśnili przyczyny niektórych decyzji.

Agencja zamówień obronnych DAPA wydała pod koniec września tego roku pozytywną ocenę KF-X, co otworzyło drogę do rozpoczęcia budowy prototypu. Na październikowych targach ADEX przedstawiono pełnowymiarową makietę myśliwca. Projekt jest realizowany wspólnie z Indonezją i po kolejnych problemach z wypłacalnością Dżakarty udało się ustalić zasady finansowania. Koszty prac nad KF-X w 60% pokrywane są przez rząd Korei Południowej, Indonezja i południowokoreański przemysł zbrojeniowy pokrywają po 20%.

Prototyp myśliwca ma być przedstawiony publicznie w pierwszej połowie 2021 roku, pierwszy lot planowany jest na następny rok. Próby mają potrwać do roku 2026 i wówczas KAI dostarczy sześć maszyn serii przedprodukcyjnej. Zakończenie programu planowane jest na rok 2028. Zgodnie z obecnymi deklaracjami Korea Południowa zamówi 120, a Indonezja – 80 egzemplarzy. Aby obniżyć koszty produkcji, konieczne są jednak dodatkowe zamówienia.

Źródła w południowokoreańskim przemyśle wskazują na kraje Azji Południowo-Wschodniej jako potencjalnych klientów, chociaż KF-X był już promowany w Chile. Cena myśliwca ma być znacznie niższa niż F-35, przy czym Koreańczycy zastrzegają, że właściwości stealth ich samolotu będą słabsze niż amerykańskiego odpowiednika. Z drugiej strony aż 65% części KF-X ma być produkowanych lokalnie, co ma przełożyć się na atrakcyjną cenę i łatwiejszą dostępność samolotu.

Wyjaśniło się także, dlaczego makieta KF-X miała podwieszone pociski powietrze–powietrze IRIS-T i Meteor. Początkowo Seul planował zintegrować samolot z amerykańskimi AMRAAM-ami i Sidewinderami, jednak Waszyngton stwierdził, że nie będzie w stanie ich zaoferować przed prezentacją prototypu. W takiej sytuacji Koreańczycy zdecydowali się nawiązać współpracę z europejskimi koncernami.

W przypadku KF-X daje się zauważyć ogólny trend do odchodzenia od amerykańskiego uzbrojenia. Docelowo myśliwiec ma przenosić południowokoreańskie bomby kierowane BLU-109 LJDAM i KGGB. Z kolei LIG Nex1 pracuje nad pociskiem manewrującym przeznaczonym do zwalczania północnokoreańskich bunkrów, wzorowanym na niemieckim Taurusie KEPD 350.

Zobacz też: Europejskie myśliwce przyszłości – razem czy osobno?

(koreatimes.co.kr)

Korea Aerospace Industries