Jak podaje strona internetowa dwumiesięcz­nika Vertical Magazine, śmigłowce Royal Canadian Air Force rozpoczęły działania w Mali. Zgodnie z przewidywaniami po wiropłatach z Niemiec, Belgii, Holandii i Francji teraz to kanadyjscy lotnicy przejmą ciężar międzynarodowej misji stabilizacyjnej w ósmym co do wielkości kraju Afryki, zapewniając wsparcie powietrzne, transport i ewakuację medyczną.

Trzy CH-147 Chinooki i pięć CH-146 Griffonów wchodzi w skład kontyngentu kanadyjskich sił zbrojnych złożonego z 250 osób, który 1 sierpnia objął placówkę w mieście Gao. Swoją pierwszą misję po przylocie śmigłowce wykonały 15 sierpnia. Ostatni Griffin dotarł na miejsce 25 sierpnia. Niezbędne wyposażenie bazy dowiózł kanadyjski CC-130J z hubu logistycznego w senegalskim Dakarze.

Pojawienie się śmigłowców zbiegło się z nadejściem pory intensywnych opadów i burz, która uczyniła wiele z lokalnych dróg nieprzejezdnymi dla oddziałów ONZ. Jednym z pierwszych wydarzeń, przy których interweniowały Griffony RCAF-u, był podejrzewany wybuch miny-pułapki pod egipskim konwojem, który ostatecznie okazał się pożarem pojazdu z bardziej prozaicznych przyczyn.

Kanadyjskie wiropłaty w Mali pełnią dyżury przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, zmieniając się w cyklach dwu- i trzydniowych. W gotowości do zadań ewakuacji medycznej zawsze pozostają dwa uzbrojone CH-146 i jeden CH-147. Trzynastoosobową obsadę dyżurującego Chinooka (maszyna tego typu na zdjęciu) stanowią lekarz i sanitariusz, dwójka ratowników, czterech żołnierzy piechoty oraz pięć osób załogi.

Początkowo istniały obawy co do eskortowania CH-147 przez CH-146, ze względu na mniejszą prędkość drugiego z wymienionych typów. Przeciętna wysokość terenu nad poziomem morza w Mali jest jednak o blisko tysiąc metrów mniejsza niż w górzystym Afganistanie, co pozwala zachować śmigłowcom rezerwę mocy. W związku z tym możliwości Griffonów są ponoć wystarczające zarówno do osłony Chinooków, jak i do samodzielnych misji wsparcia ogniowego oddziałów na ziemi.

Zobacz też: RCAF nie ustalił przyczyn upadku tratwy z CH-146

(verticalmag.com)

Royal Canadian Air Force / Cpl Arthur Ark, AETE Air Events