Kanadyjskie myśliwce CF-18 Hornet przechwyciły nad Bałtykiem rosyjski samolot transportowy An-26. Zdarzenie miało miejsce 11 września, ale ujawniono je dopiero teraz. Kanadyjskie myśliwce zrównały się z transportowcem, piloci spojrzeli sobie w oczy, po czym Kanadyjczycy śledzili Rosjan jeszcze przez kilka minut, po czym zawrócili do bazy na Litwie.
– Wystartowaliśmy przeprowadzić misję identyfikacji samolotu, a następnie przeszliśmy do misji śledzenia go. Lecieliśmy z tyłu i upewniliśmy się, że będzie się trzymał z dala od przestrzeni powietrznej państw bałtyckich – powiedział podpułkownik David Pletz, dowódca kanadyjskiego komponentu na Litwie.
Kanada rozpoczęła swój pierwszy w historii udział w misji Baltic Air Policing pod koniec sierpnia. Operacja trwa już od dziesięciu lat, ale od wkroczenia wojsk rosyjskich na Ukrainę jej siły zwiększyły się czterokrotnie, z czterech do szesnastu samolotów broniących Litwy, Łotwy i Estonii. Oprócz Kanadyjczyków na aktualnej zmianie służą także myśliwce z Portugalii, Niemiec i Holandii. Kanadyjczycy nie ujawnili obowiązujących ich zasad użycia siły, ale operacja jest określona jako misja policyjna czasu pokoju. W trakcie lotów Hornety uzbrojone są w pociski AIM-9 Sidewinder.
– Odnotowaliśmy zwiększoną rosyjską aktywność w powietrzu w pobliżu Litwy, Łotwy i Estonii. Kontyngenty wszystkich państw mają dużo pracy z przechwyceniami. To jest wyraźna informacja dla Rosjan, że NATO jest tu poważnie zaangażowane. NATO dba o wszystkich swoich członków niezależnie jak są mali i jakie mają możliwości – dodał litewski podpułkownik Vidmantis Raklevicius, który ma pseudonim Hornet, ponieważ angielskiego uczył w Borden na północ od Toronto.
Kanadyjczycy na Litwie są jednak świadomi politycznej dyskusji, jaka toczy się w Ottawie, a która może skutkować wysłaniem CF-18 na Bliski Wschód w celu zwalczania Państwa Islamskiego. Jeśli tak by się stało, to świeże załogi, które miały zastąpić pilotów aktualnie przebywających w Europie zapewne zostaną wysłane w inne miejsce, a misja obecnych już na Litwie pilotów zostanie przedłużona do początku stycznia następnego roku.
– Oczywiście, że śledzimy wydarzenia na świecie i u nas w domu. Nie wiemy jaka decyzja zostanie podjęta, ale jakakolwiek by ona nie była jesteśmy gotowi wypełniać zadania zlecone przez rząd. To że tu jesteśmy, gdy na świecie tyle się dzieje pokazuje naszą elastyczność – dodał podpułkownik Pletz.
Przechwycony An-26 wystartował z bazy położonej w Obwodzie Kaliningradzkim. Nie umniejszając nic samolotowi transportowemu Kanadyjczycy są na co dzień przyzwyczajeni do przechwytywania bombowców strategicznych Tu-95, które zapuszczają się pod kanadyjskie granice. Tutaj spotykają znacznie więcej typów rosyjskich samolotów w tym Su-27, Su-34 czy Tu-22.
Służba Kanadyjczyków podzielona jest na tygodnie „gorące”, w czasie których pełnią dyżury bojowe oraz tygodnie „zimne”, w czasie których prowadzą ćwiczenia z lotnikami z innych państw NATO. Ćwiczyli oni już walki powietrzne z samolotami z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Portugalii i Francji. Wkrótce nad Estonią odbędą podobne ćwiczenia ze Szwedami i Finami. Na co dzień Kanadyjczycy stacjonują w litewskiej bazie Szawle.
(nationalpost.com, fot. US Air Force)