Kanadyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że rozpoczęła się produkcja pierwszego Opancerzonego Pojazdu Wsparcia Bojowego (Armoured Combat Support Vehicle). Linię produkcyjną uruchomiono w prowincji Ontario, gdzie mieszczą się zakłady kanadyjskiej filii General Dynamics Land Systems. Oczekuje się, że pierwszy pojazd zjedzie z linii produkcyjnej w grudniu tego roku, a dostawy będą realizowane do lutego 2025 roku.
Przed dostawą pierwszych pojazdów do baz kanadyjskich wojsk lądowych w 2022 roku odbędą się testy i szkolenie załóg. Ponadto w tym samym czasie do zrealizowana zostanie część umowy zakładająca pozyskanie części zamiennych. Nowe wozy zastąpią przestarzałe lekkie gąsienicowe pojazdy opancerzone M113 TLAV (kanadyjski wariant M113A3) i LAV II Bison, zbudowane na bazie Piranhi II.
Kontrakt na 360 pojazdów tego typu podpisano we wrześniu 2019 roku. Od tego czasu główny wykonawca zbudował sieć powiązań i łańcuch dostaw, aby przystąpić do produkcji. Zawarto umowy podwykonawcze z ponad trzydziestoma przedsiębiorstwami na łączną kwotę ponad 137 milionów dolarów.
ACSV powstają na bazie LAV-ów 6.0 i na polu walki pełnić odgrywać różnorodne role, w tym transportera piechoty lub towarów, ambulansu, stanowiska dowodzenia i wozu zabezpieczenia technicznego. Ottawa planuje zakup 360 pojazdów za kwotę nieznacznie przekraczającą 2 miliardy dolarów.
25 maja Kongsberg Defence&Aerospace i General Dynamics Land Systems-Canada zawarły umowę na dostawę najnowszej wersji zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia Protector RWS. Wartość kontraktu wyniosła 500 milionów koron norweskich. Kanadyjskie Protectory są stabilizowane w dwóch osiach i mogą być uzbrojone w karabiny maszynowe różnych kalibrów (maksymalnie 12,7 milimetra) lub granatnik automatyczny kalibru 40 milimetrów. Masa modułu waha się od 135 do 190 kilogramów.
Zobacz też: Kanada znosi zakaz sprzedaży LAV-ów Arabii Saudyjskiej
(canada.ca)