Ministerstwo obrony Izraela opublikowało nagranie przedstawiające nowy ciężki transporter opancerzony Namer 1500 i poinformowało, że pojazd niedawno dostarczono do jednostki liniowej Sił Obronnych Izraela. Głównym usprawnieniem stała się instalacja nowego silnika o mocy 1500 koni mechanicznych. Dzięki zwiększonej mocy wzrośnie nie tylko prędkość, ale również dzielność terenowa. Wcześniejsze wersje napędzane są silnikiem wysokoprężnym V12 chłodzonym powietrzem – Teledyne Continental AVDS-1790-9AR – o mocy 1200 koni mechanicznych, wcześniej stosowanym w Merkawach siman 3.
Oficjalny komunikat resortu obrony nie wymienia konkretnego typu silnika, który znalazł się w Namerze 1500, jednak wiele wskazuje, że jest to wysokoprężny MT883 z hydromechaniczną przekładnią automatyczną Renk HSWL 295TM. W 2019 roku Jerozolima wnioskowała o te jednostki napędowe w ramach amerykańskiego bezzwrotnego kredytu FMF (Foreign Military Financing). Power-packi są dobrze znane izraelskiemu wojsku, gdyż stosuje się je w czołgach podstawowych Merkawa siman 4.
Introducing the Namer 1500: The next-gen Namer APC developed by the IMoD Tank & APC Directorate, recently delivered to the IDF. With a new 1500 horsepower engine, it showcases increased power, speed & cutting-edge touch screen technology, offering enhanced protection capabilities pic.twitter.com/Wbg0uFpUsk
— Ministry of Defense (@Israel_MOD) June 22, 2023
Poza nowym napędem w pojeździe zainstalowano nowe ekrany dotykowe, które przyspieszą wykonywanie zadań przez załogę, ułatwią sterowanie pojazdem w najtrudniejszych warunkach i zwiększą świadomość sytuacyjną. Tym samym jeszcze sprawniejsza ma być współpraca Namerów z Merkawami siman 4. Należy też pamiętać, że niebawem w służbie pojawią się Merkawy siman 4 Barak, których potencjał będzie o wiele większy niż „zwykłych” Merkaw, a wyposażenie pozwoli współpracować później z pojazdami opracowywanymi w ramach programu „Karmel”.
To już kolejne podniesienie wartości bojowej izraelskiego transportera Namer, który od czasu operacji „Ochronny Brzeg” w 2014 roku przeszedł sporą ewolucję. Już w czasie walk w Strefie Gazy pancerz Namera wytrzymał bezpośrednie uderzenia przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M133 Korniet. Podczas tej samej operacji jeden z pojazdów przygnieciony został przez gruz ze zburzonego domu, ale wyszedł niemal bez szwanku.
W 2016 roku ogłoszono, że wszystkie pojazdy będące na wyposażeniu jednostek liniowych, a tym bardziej używane w starciach lądowych, będą wyposażone w aktywne systemy ochrony pojazdy Trophy HV.

Załoga Namera liczy trzy osoby (dowódca, kierowca i operator uzbrojenia). W przedziale desantu znajduje się dziewięciu żołnierzy.
(Siły Obronne Izraela)
Podstawowym uzbrojeniem pojazdu w wersji transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Samson z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2 Browning i granatnikiem automatycznym Mk 19 i karabinem maszynowym FN MAG kalibru 7,62 milimetra. W 2018 roku pojawił się Namer w wersji bojowego wozu piechoty wyposażony w bezzałogową wieżę z armatą automatyczną Orbital ATK Mk44 Bushmaster II kalibru 30 milimetrów i przeciwpancerne pociski kierowane Spike MR/LR.
Namery powstały na bazie podwozi czołgów Mekawa (nazwa jest skrótem od Nagmasz Merkawa, czyli: transporter Merkawa). Według Military Balance 2022 Cahal miał na koniec ubiegłego roku 290 pojazdów tego typu (wszystkie w wersji ze 1200-konnym silnikiem). Do 2027 roku wojska lądowe mają odebrać 530 egzemplarzy.
Zobacz też: KAI pokazało projekt elektrycznego samolotu szkolno-treningowego Sorigae