Israel Aerospace Industries niedawno przeprowadziła serię testów w locie amunicji krążącej HAROP, rodzimego bezzałogowy aparat latający, który może atakować cele za pomocą głowicy bojowej. Próby odbyły się dla co najmniej kilku potencjalnych odbiorców, których izraelskie ministerstwo obrony nie chce ujawnić.

Próby rozpoczęły się od startu drona HAROP z przenośnego kontenera naziemnego. Następnie bsl przemieścił się w wyznaczony obszar i na określoną wysokości. Następnie krążył tam kilka godzin i dokonywał jego penetracji w poszukiwaniu celu. Dron był sterowany dzięki wykorzystaniu obrazu z kamer. Ostatecznie, jak określili to przedstawicie IAI, zanurkował i uderzył w wyznaczony cel „z maksymalną możliwą precyzją”. Testowany egzemplarz dysponuje ulepszonymi zdolnościami w zakresie obserwacji okolicy, lepszą manewrowością i osiąga wyższy pułap lotu. Może atakować praktycznie pod każdym kątem, w tym z lotu koszącego, jak też pionowo. Wykorzystywany jest przeciwko celom ruchomym i stacjonarnym. Operator ma duże możliwości dzięki bezpośredniemu podglądowi obszaru celu. W każdym momencie może przerwać atak i wyeliminować lub zmniejszyć straty uboczne.

HAROP to bezzałogowy statek latający wyposażony w głowicę bojową o masie piętnastu kilogramów. Każdy zestaw składa się z jednostki latającej, wyrzutni i systemu kontroli, za pomocą którego dron może być sterowany z ziemi w czasie rzeczywistym. Może poruszać się z prędkością do 185 kilometrów na godzinę w zakresie do pięciuset kilometrów, zaś zasięg efektywnego sterowania z ziemi wynosi sto pięćdziesiąt kilometrów.

Według producenta do tej pory setki systemów HAROP trafiły już do różnych klientów, zaś ogólna kwota przychodu wyniosła kilkaset milionów dolarów. Jednak tak wielkie zainteresowanie nigdy nie zostało potwierdzone. W 2005 roku Turcja podpisała kontrakt na dostawę systemów HAROP, którego wartość wyniosła wówczas sto milionów dolarów. Koniec końców tureckie ministerstwo obrony zrezygnowało z kontraktu przed jego realizacją. W 2007 roku Indie wykazały zainteresowanie i negocjowały zakup ośmiu lub dziesięciu systemów. W 2009 roku wprowadziły je do służby i pokazały na Aero India 2009.

(iai.co.il; fot. Julian Herzog, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International