Siły zbrojne Islamskiej Republiki Iranu otrzymały osiem samolotów, które wyremontowano siłami lokalnych przedsiębiorstw. Wśród odnowionych maszyn znalazły się myśliwce F-14 Tomcat, F-4, Mirage’e, samolot Su-24 i transportowe C-130 i Boeing 707 (statek powietrzny używany do transportu w wojsku).
– Remont samolotów wojskowych jest skomplikowanym procesem, na który może pozwolić sobie tylko kilka potężnych krajów na świecie – powiedział minister obrony, generał brygady Amir Hatami, udzielając w ubiegłym tygodniu wywiadu dla agencji prasowej Tasnim.
Wszystkie samoloty przekazano irańskim wojskom lotniczym 20 lutego po udanych testach w locie. Symboliczne przejęcie odpowiedzialności za maszyny odbyło się podczas uroczystości z okazji 41. rocznicy rewolucji. W uroczystości wziął również udział głównodowodzący irańskich wojsk lotniczych generał brygady Aziz Nasirzade.
Przy okazji nie omieszkano podkreślić wyjątkowych zasług lokalnego przemysłu obronnego, który działa prężnie i pozwala remontować samoloty i pozostały sprzęt wojskowy. Jak zwykle odniesiono się również do tego, że system sankcji nie jest stanie złamać państwa ajatollahów.
Eksperci i personel techniczny z bazy lotniczej Szahid Doran w Szirazie (prowincja Fars) zajmowali się przeglądem Suchoja Su-24. Wcześniej remontowali transportowego Iła-76, samoloty P-3 i PC-6. Prace nad myśliwcem Mirage i F- 5 odbywały się w bazie lotniczej Szahid Nasser Habibi w pobliżu Meszhedu w północno-wschodnim Iranie.
W przypadku F-14 Tomcatów ich systematyczne remonty przeprowadzane są w bazie lotniczej Szahid Babaei. Ocenia się, że irańskie lotnictwo wojskowe może mieć w służbie dwadzieścia cztery myśliwce. Nie określono rozmiaru prac prowadzonych prac nad tym konkretnym egzemplarzem, ale zakres unowocześnienia prawdopodobnie był tożsamy z wcześniejszymi. W wyniku remontu wydłużono resurs F-14AM do 2030 roku.
Zamontowano nową lokalną awioniki i systemu ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radarową. Dodano nowe malowanie, dając im trójbarwny kamuflaż typu Asian Minor II, który ma przypominać malowanie rosyjskich myśliwców czwartej i piątej generacji oraz amerykańskich F-15 z eskadr Agresorów.
Zintegrowano system kontroli ognia z przenoszonym uzbrojeniem: R-73E, AIM-54A, AIM-7E and AIM-9J. Według lokalnych mediów irańskie Tomcaty mają być zdolne do przenoszenia pocisków AIM-54A+ „Fakur-90”. W przypadku ostatniego wyremontowanego F-14 mają trwać prace zmierzające do wyposażenie go w pociski manewrujące o zasięgu 1000 kilometrów.
Zobacz też: Iran: Ujawniono pocisk balistyczny Ra’ad-500
(defenseworld.net, caspiannews.com)