Po prawie trzech latach oczekiwania indonezyjski minister obrony wraz z przedstawicielami agencji uzbrojenia Baranahan i rosyjskiego Rosoboroneksportu podpisali kontrakt na dostawę pierwszej partii pływających gąsienicowych transporterów opancerzonych BT-3F dla Korps Marinir. Zaskoczeniem jest jednak to, że poza zamówieniem dwudziestu jeden sztuk BT-3F Indonezja postanowiła też zamówić trzecią partię bojowych wozów piechoty BMP-3F, która ma liczyć dwadzieścia dwa pojazdy.
Podpisane 22 kwietnia tego roku kontrakty mają wartość odpowiednio 67,2 miliona (BT-3F) i 108 milionów dolarów (BMP-3F). Wartą uwagi ciekawostką jest to, że wyprodukowane w Rosji BMP-3F będą używać nie rosyjskiej, lecz ukraińskiej amunicji odłamkowo-burzącej UOF-2T.
BMP-3F w Korps Marinir mają trafić na wyposażenie batalionu czołgów pływających (Yontankfib), który będzie ma się docelowo składać z siedemdziesięciu sześciu bojowych wozów piechoty tego typu. Natomiast BT-3F trafią do batalionu amfibii transportowych (Yonranratfib) i mają planowo zastąpić używane od 1962 w indonezyjskiej piechocie morskiej gąsienicowe BTR-50. Obydwie jednostki wchodzą w skład Pułku Kawalerii Piechoty Morskiej (Resimen Kavaleri 1/Marinir).
Dodatkowo w celu zwiększenia możliwości transportowych marines z Wysp Korzennych podpisano tydzień wcześniej kontrakt na dostawę ósmego i dziewiątego okrętu desantowego typu Teluk Bintuni. Te 120-metrowe okręty desantowe umożliwiają transport maksymalnie dziesięciu Leopardów 2RI lub piętnastu BMP-3F wraz z 360 zaokrętowanymi żołnierzami, jak również pozwalają na desant drogą powietrzną z wykorzystaniem dwóch transportowanych w hangarze śmigłowców o masie do dziesięciu ton. Wartość kontraktu na budowę tych dwóch jednostek wyniosła 360 miliardów rupii indonezyjskich (25,5 miliona dolarów).
Również miesiąc temu do służby w piechocie morskiej przywrócono dziesięć pływających transporterów saperskich KAPA K-61. Pojazdy te, znane bardziej w naszym kraju pod oznaczeniem PTS-M, różnią się od sowieckiego oryginału zastosowaniem dwusuwowego wysokoprężnego silnika MTU Detroit 4-53.
Wszystkie wymienione kontrakty podpisano w ramach programu modernizacji indonezyjskich sił zbrojnych na lata 2015–2019.
Zobacz też: Turcja chce sprzedać Indonezji okręty podwodne
(indomiliter.com)