Podczas wystawy lotniczej Singapore Airshow 2020 indonezyjska państwowa firma PT Dirgantara (PTDI) poinformowała o pracach nad wersją wsparcia ogniowego (gunship) samolotu transportowego CN-235. Zakończono już naziemne testy uzbrojenia artyleryjskiego.
Samolot uzbrojono w działko DEFA 553 kalibru 30 milimetrów pozyskane z jednego z wycofanych już ze służby indonezyjskich A-4H Skyhawków. Z kolei sam CN-235 należał wcześniej do upadłych linii lotniczych Merpati Nusantara. PTDI nabyło samolot z myślą o testowaniu eksperymentalnych koncepcji i rozwiązań.
Działko zamontowano w bocznych drzwiach w tylnej części maszyny. Kadłub został specjalnie wzmocniony, by wytrzymać ciężar i odrzut broni. W planach jest montaż węzłów uzbrojenia pod skrzydłami i kadłubem. PTDI nie określiła jeszcze dokładnej ich liczby ani typów podwieszanego uzbrojenia. Przed samolotem stoją teraz testy działka w locie. PTDI zamierza promować swojego gunshipa przede wszystkim wśród państw Bliskiego Wschodu i Afryki.
Nie jest to pierwsza próba stworzenia wersji wsparcia ogniowego CN-235. W ubiegłym roku przedstawiono AC-235 opracowany przez jordańskie King Abdullah II Design and Development Bureau i amerykańskie Orbital ATK. Samolot jest uzbrojony w boczne działko kalibru 30 milimetrów, a także podwieszane pociski Hellfire i niekierowane rakiety kalibru 70 milimetrów.
Zobacz też: USAF przyjął do służby pierwszego AC-130J Block 30
(janes.com)