Indyjskie wojska lotnicze przeprowadziły we wtorek 24 października największe w swojej historii ćwiczenia na drogowym odcinku lotniskowym. Wykorzystano w tym celu DOL na autostradzie Agra–Lucknow, otwartej na początku tego roku najważniejszej arterii leżącego na północy Indii 200-milionowego stanu Uttar Pradesh.
W ćwiczeniach wzięło udział dwadzieścia samolotów. Znalazły się w tym gronie myśliwce Mirage 2000 i Su-30MKI, uderzeniowe Jaguary oraz samoloty transportowe C-130J i, co najciekawsze, An-32. Było to pierwsze lądowanie Ana-32 na DOL-u w historii służby tego typu w barwach Bhartiya Vāyu Senā.
Ćwiczenia rozpoczęły się około 10.30 czasu lokalnego od lądowania Herculesa. Większość samolotów – w tym wszystkie odrzutowe – nie wykonywała prawdziwego lądowania, ale jedynie lądowała „na konwojera” (czyli wykonywała touch and go). Ostatnie lądowanie również przypadło C-130, krótko po 12.00.
Some quick edits of today's highway landing ops. That C-130J wheelie was a hoot, but (unsurprisingly) Jags stole the day for me. pic.twitter.com/Np2DBLcxC5
— Angad Singh (@zone5aviation) 24 października 2017
Indyjskie wojska lotnicze od kilkunastu lat lobbują na rzecz wyznaczania DOL-i na nowo budowanych drogach szybkiego ruchu. Mają one stanowić uzupełnienie sieci pięćdziesięciu trzech istniejących lotnisk wojskowych. Do tej pory wyznaczono takie odcinki na dwunastu autostradach. Spośród nich DOL na drodze Agra–Lucknow jest pierwszym zaprojektowanym od zera do tego celu.
Ministerstwo transportu drogowego bierze w tej kwestii pod uwagę nie tylko oczekiwania sił zbrojnych. Duże znaczenie ma także to, czy dane miejsce jest narażone na klęski żywiołowe, a tym samym – jak prawdopodobna jest konieczność dostarczenia pomocy humanitarnej drogą lotniczą. Dlatego właśnie trzy DOL-e powstały na drogach łączących stany Orisa, Jharkhand i Chhattisgarh we wschodniej części kraju. Ten sam obszar jest ponadto terenem działania bojówek maoistowskich.
Docelowo indyjskie lotnictwo chce mieć do dyspozycji odcinki lotniskowe na dwudziestu jeden autostradach.
Zobacz też: HF-24 Marut. Indyjskie dziecko niemieckiego umysłu
(hindustantimes.com, indiatimes.com)