Turecki samolot szkolno-treningowy Hürkuş zdał kluczowe testy bezpieczeństwa, co otwiera mu drogę do uzyskania certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Turkish Aerospace Industries informuje, że dwa prototypy (HUR01 i HUR02) były sprawdzane przez pilota doświadczalnego EASA w dniach 22–25 marca.
Próby przeprowadzono po sześciu udanych lotach zapoznawczych. Ani pilot doświadczalny, ani inżynier pokładowy nie znaleźli żadnych rozbieżności z wymogami EASA.
Projektowanie samolotu rozpoczęło się w 2004 roku. Obecnie TAI pracuje nad wersją C, która ma być lekkim samolotem szturmowym podobnym do Super Tucano. Jego silnik ma mieć moc 1600 koni mechanicznych, czyli znacznie więcej niż stosowany w wersji treningowej koreański silnik KT-1, który ma moc 950 koni mechanicznych.
TAI ma nadzieję rozpocząć dostawy szkolnych Hürkuşów w 2018 roku. Pierwotny kontrakt obejmuje dostawę piętnastu samolotów z opcją na kolejne czterdzieści maszyn.
(defensenews.com; fot. Łukasz Golowanow, Konflikty.pl)