Hiszpańskie ministerstwo obrony przyznało krajowemu przedsiębiorstwu Star Defense Logistics & Engineering (SDLE) kontrakt na naprawę i konserwację minoodpornych samochodów opancerzonych RG-31. Wartość kontraktu jest nieznaczna – wynosi 260 tysięcy euro – gdyż zakres prac będzie ograniczony. Oprócz napraw i wymiany zużytych podzespołów pojazdy zostaną odmalowane. Jako uzasadnienie wyboru resort podał specjalizację i posiadane kwalifikacje personelu, a także posiadanie specjalnego certyfikatu PECAL 2110 oznaczającego dostosowanie się do wymagań NATO.

Kontrakt ma być zrealizowany do końca listopada 2019 roku. Prace naprawcze i konserwacyjne floty RG-31 wykonywać będą mechanicy z zakładów w mieście Móstoles, około 18 kilometrów na południowy zachód od hiszpańskiej stolicy, a także w centrum obsługi pojazdów wojskowych mieszczącym się w El Higuerón w prowincji Kordoba.

Ogółem hiszpańskie wojska lądowe posiadają 100 wozów RG-31 Mk5E, z których około sześćdziesięciu używano w Afganistanie. Zastąpiły one transportery opancerzone BMR M1, które zapewniały niewystarczającą ochronę przed improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi. Intensywna eksploatacja w wymagającym i zapylonym środowisku spowodowała zużycie niektórych elementów i konieczność ogólnej odnowy pojazdów.

RG-31 Mk5E ważą 10,5 tony, poruszają się z maksymalną prędkością 112 kilometrów na godzinę. Załogę tworzą dwie osoby, a do tego na pokład można zabrać sześciu żołnierzy desantu. Na jednym baku paliwa może przejechać około 800 kilometrów. Hiszpańskie MRAP-y uzbrojone są w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Samson z karabinem maszynowym kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra.

Zobacz też: Hiszpanie mogą pozyskać ASTROS-y

(armyrecognition.com)

Outisnn