Załodze lotniskowca USS George Washington (CVN 73) zakazano spożywania alkoholu na terenie bazy i poza nią na mocy nowych ograniczeń wprowadzonych w reakcji na śmierć dwóch członków załogi. Zaktualizowane zasady, które dotyczą około 3 tysięcy marynarzy, weszły w życie 26 listopada. Ograniczenia będą obowiązywać do odwołania, które jest uzależnione od tego, czy uspokoi się sytuacja i ucichnie medialna wrzawa.
Zgodnie z przepisami, które ogłoszono cztery dni po wejściu lotniskowca do bazy Yokosuka (22 listopada), marynarze poniżej 20. roku życia nie będą mogli skorzystać z przepustki nocnej. Co więcej, już od października obowiązują przepisy zabraniające marynarzom mieszkającym w Japonii odwiedzania i spożywania alkoholu w sklepach, barach i tym podobnych miejscach w godzinach od północy do 5.00 rano.
Zaostrzenie wytycznych nastąpiło po śmierci dwóch marynarzy. Bosmanmat Cuyler Burnett Condon i marynarz Dimitri Isacc Morales zginęli w osobnych incydentach. Condon, elektryk instalacji nuklearnych, został znaleziony nieprzytomny w pokoju hotelowym w bazie 22 listopada. Personel ze szpitala marynarki wojennej w Yokosuce stwierdził zgon Condona. Natomiast Moralesa, strażaka-elektryka, odnaleziono nieprzytomnego gdzieś poza bazą 25 listopada.
Amerykańska Służba Dochodzeń Kryminalnych Marynarki Wojennej bada oba przypadki i współpracuje z japońskimi organami ścigania, aby ustalić, czy do zgonów doszło wskutek czynów przestępczych. Obie strony odmawiają podania dodatkowych szczegółów, zasłaniając się dobrem śledztwa.
Według notki biograficznej udostępnionej przez komandora podporucznika Marka Langforda Teksańczyk Condon zaciągnął się do marynarki wojennej w styczniu 2019 roku, uczestniczył w szkoleniu rekrutów w Great Lakes w stanie Illinois i przeszedł szkolenie w zakresie obsługi siłowni jądrowej. Następnie w styczniu 2021 roku zameldował się na George’u Washingtonie. Natomiast Morales zaciągnął się do marynarki w lipcu 2022 roku i również przeszedł szkolenie w Great Lakes, po czym w październiku 2023 roku zgłosił się na lotniskowiec.
Serwis Military.com zwrócił się do załogi George’a Washingtona z prośbą o bardziej szczegółowe wyliczenie incydentów, w których brali udział marynarze od momentu przybycia do Japonii, a także o potwierdzenie doniesień w mediach społecznościowych o dokonaniu szeregu aresztowań. Pytania te pozostały jednak bez odpowiedzi.
Temat pijanych marynarzy i ich wybryków jest drażliwy w Japonii, kraju, w którym przestępstwa przez Amerykanów pod wpływem alkoholu wahają się od drobnych wykroczeń aż po gwałty i porwania. W związku z kilkoma domniemanymi napaściami na tle seksualnym, do których doszło latem tego roku na Okinawie, a których dopuścili się żołnierze piechoty morskiej i żołnierz sił powietrznych, gubernator prefektury powiedział amerykańskim reporterom, że przestępstwa te są bolesne nie tylko ze względu na swoją naturę, ale również z powodu braku przejrzystości w postępowaniu ze strony amerykańskich sił zbrojnych. W 2016 roku sprawy osiągnęły tak niepokojący poziom, że dowództwo 7. Floty wydało całkowity zakaz spożycia alkoholu i poruszania się poza terenem baz personelowi US Navy stacjonującemu na terytorium Japonii. Zakaz objął 19 tysięcy osób.
Czasem do tragedii dochodzi jednak bez udziału alkoholu. W 2021 roku kapitan Ridge Alkonis w trakcie długiej podróży samochodem z żoną i dziećmi zasnął za kierownicą i wjechał samochodem na parking restauracji, gdzie staranował kilka samochodów i zabił dwoje obywateli Japonii: 85‑letnią kobietę i jej 54‑letniego zięcia.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1600 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Przypomnijmy, że George Washington wrócił do bazy w Yokosuce po blisko dziesięcioletniej nieobecności. W 2008 roku stał się on pierwszą jednostką typu Nimitz bazującą w Kraju Kwitnącej Wiśni, a zarazem pierwszym stacjonującym tam okrętem o napędzie atomowym. Służył w tej roli do 2015 roku, gdy jako lotniskowiec w ramach Forward Deployed Naval Force–Japan (FDNF-J) zastąpił go USS Ronald Reagan (CVN 76).
Lotniskowcowi towarzyszy oczywiście jego komponent lotniczy – 5. Skrzydło Lotnictwa Pokładowego, które przybyło do Marine Corps Air Station Iwakuni w prefekturze Yamaguchi z nowym nabytkiem: eskadrą samolotów bojowych F-35C Lightning II. Po raz pierwszy tę wersję F-35 — zaprojektowaną specjalnie do operacji z lotniskowców – wysłano do Japonii. Stacjonujące w Iwakuni skrzydło lotnicze działa z lotniskowca, gdy ten znajduje się na morzu.
– Wraz z rosnącym zagrożeniem dla bezpieczeństwa w regionie otaczającym Japonię utrzymanie silnej obecności marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych poprzez służbę George’a Washingtona i 5. Skrzydła Lotnictwa Pokładowego ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa Japonii oraz utrzymania pokoju i stabilności w regionie – napisano wówczas w komunikacie ministerstwa spraw zagranicznych Japonii.
Washington opuścił Yokosukę w 2015 roku, aby przejść proces, który po angielsku nosi nazwę Refueling and Complex Overhaul (RCOH). Jak sama nazwa wskazuje, zasadniczym elementem jest wymiana prętów paliwowych w parze reaktorów jądrowych Westinghouse A4W stanowiących serce okrętu. Oprócz tego prowadzony jest kompleksowy remont oraz modernizacja instalacji i pomieszczeń na okręcie. Normalnie prace tego rodzaju powinny trwać około czterech lat.
Vice Adm. Fred W. Kacher, Commander, U.S. 7th Fleet, visits the Nimitz-class aircraft carrier USS George Washington (CVN 73) ahead of their return to Yokosuka, Japan as the premier forward deployed carrier in the 7th fleet area of operations!#USNavy #7thFleetBestFleet pic.twitter.com/0lZznCAMbS
— 7th Fleet (@US7thFleet) November 22, 2024
Po przejściu na Atlantyk Washington uczestniczył w akcji pomocowej w Haiti, spustoszonym przez huragan Matthew. Opóźniło to początek remontu. Lotniskowiec wszedł do doku numer 11 w stoczni Newport News Shipbuilding dopiero 4 sierpnia 2017 roku. Blisko sześcioletni pobyt w stoczni Newport News Shipbuilding zakończył się 22 maja 2023 roku, gdy okręt wyszedł na próby morskie na wodach Atlantyku.
Serwis USNI News informował w lipcu, że opóźnienia w remoncie USS George Washington i USS John C. Stennis (CVN 74) częściowo spowodowane były uszkodzeniem turbiny parowej w każdym z lotniskowców. Według Dowództwa Systemów Morskich Marynarki Wojennej „znaczne uszkodzenia”, które odkryto po przybyciu obu lotniskowców do stoczni, wymusiły wykonanie nieplanowanych prac.
Przez ponad dziesięć miesięcy załoga George’a Washingtona prowadziła inspekcje uzbrojenia i wyposażenia okrętowego. W kwietniu opuścił Norfolk w stanie Wirginia, aby uczestniczyć w manewrach morskich „Southern Seas 2024”, które odbyły się na wodach wokół Ameryki Południowej. Udział brały również okręty wojenne marynarek wojennych Argentyny, Brazylii, Chile, Kolumbii, Ekwadoru, Peru i Urugwaju. Do San Diego CVN 73 przybył w lipcu i po uzupełnieniu zapasów wyruszył 8 października w siedmiotygodniowy rejs do Japonii.
Zanim zawinął do Yokosuki, w dniach 13–15 listopada razem z CVW-5 wziął udział w drugiej odsłonie trójstronnych wielodomenowych ćwiczeń morskich „Freedom Edge”. Inicjatywa, która skupia Japonię, Koreę Południową i Stany Zjednoczone, ma na celu wypracowaniu mechanizmów zwalczania okrętów podwodnych, prowadzenia operacji przechwytywania na morzu, obrony przed pociskami balistycznymi, działań poszukiwawczo-ratowniczych i szkolenia z zakresu obrony cybernetycznej.