23 grudnia francuska agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) zamówiła 364 opancerzone pojazdy rozpoznawcze VBMR-L Serval w ramach programu modernizacji SCORPION (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l’Info valorisatION). Według bieżących planów francuskie wojska lądowe otrzymają 108 egzemplarzy do końca przyszłego roku.
Servale przeszły w październiku 2019 roku pierwsze testy na poligonie w Angers, podczas których sprawdzano, jak pojazd zachowuje się na różnych rodzajach nawierzchni, w tym żwirze, piachu, kamieniach i błocie, oraz badano zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Podobne testy odbyły się w 2020 roku, a pojazd uzyskał akceptację i mógł wejść do produkcji seryjnej.
Dziesięć prototypów ma być jednak dalej testowanych wraz z postępującą produkcją seryjną. Dalekosiężne plany zakładają dostawy w sumie 978 Servali do 2030 roku, co będzie wymagać podpisania jeszcze przynajmniej jednego kontraktu. Zgodnie z kontraktem z 2018 roku francuskie wojska lądowe mają otrzymać 489 pojazdów VBMR-L do 2028 roku. Jeden wóz ma kosztować od 500 do 700 tysięcy euro. Do rąk żołnierzy trafią w kilku wersjach: patrolowej, łączności i walki elektronicznej, rozpoznawczej, ambulansu i pojazdu dowodzenia.
Producent zapewnia, że Servale to wielozadaniowe pojazdy o otwartej architekturze. Masa waha się od 15 do 17 ton i zależy do zabudowanego wyposażenia. W wersji patrolowej mieścić będą dziesięciu żołnierzy (w tym dwóch członków załogi) z systemem żołnierza przyszłości FÉLIN. Najwcześniej do służby trafi pojazd patrolowy, którego certyfikacja przewidziana jest na 2021 rok. Warianty łączności i walki elektronicznej otrzymają certyfikaty odpowiednio rok i dwa lata później.
#Actualités
Commande par la @DGA des 364 premiers véhicules blindés Serval du programme SCORPION.
▶️ irrigue toute la Base industrielle et technologique de défense (BITD) française du domaine terrestre.#NotreDéfense pic.twitter.com/m30bKglyeK— Ministère des Armées (@Armees_Gouv) January 15, 2021
Pojazd wyposażony będzie w urządzenia zwiększające świadomość sytuacyjną załogi i system detekcji strzałów oraz dysponować będzie systemem zarządzania walką Scorpion Combat Information System (SICS). VBMR-L otrzyma również zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym.
Wcześniej zakładano budowę i dostawę 689 pojazdów VBMR-L w latach 2019–2025. Do francuskich sił zbrojnych trafić może nawet 2 tysiące wozów tego typu. Zajmą one miejsce ponadczterdziestoletnich samochodów opancerzonych Véhicule de l’avant blindé (VAB) i staną się uzupełnieniem dla Griffonów VBMR i Jaguarów EBRC. Są jednocześnie rozpatrywane jako ofertą dla Gendarmerie Nationale, której potrzeby oblicza się na 90 nowych pojazdów opancerzonych.
Servale dołączą do Griffonów i Jaguarów, których dostawy rozpoczęły się w lipcu 2019 roku. Do 2030 roku Armée de terre otrzyma 1872 transportery Griffon i 300 wozów rozpoznawczych Jaguar. Połowa pojazdów (936 Griffonów i 150 Jaguarów) trafi do odbiorcy do 2025 roku. Jeśli uda się zrealizować ambitne plany, Paryż może mieć pierwszą batalionową grupę bojową GTIA (Groupement Tactique Interarmes) już w roku 2021. Ostatnią umowę – na 313 pojazdów – podpisano we wrześniu.
Servale brane były również pod uwagę przez Brukselę jako rozwiązanie po wycofaniu ze służby 437 lekkich pojazdów wielozadaniowych Iveco LMV Lynx. Szybka rezygnacja z Lynksów wymuszona była ujawnionymi we wrześniu 2019 roku pęknięciami w podwoziach, a potem także w pancerzu dachowym 120 pojazdów z dodatkowym uzbrojeniem i opancerzeniem. Francuskie przedsiębiorstwa liczyły na wykorzystanie efektu skali, gdyż Belgia kupiła pojazdy Griffon VBMR i Jaguar EBRC. Ostatecznie Belgowie zdecydowali się na pozyskanie amerykańskich JLTV.
Zobacz też: Holandia zmodernizuje swoje PzH 2000 wspólnie z Niemcami
(edrmagazine.eu, defensenews.com)