Spółka Martin-Baker Aircraft Company wydała oświadczenie, w którym poinformowała, że przyznaje się do winy w sprawie śmierci pilota zespołu akrobacyjnego Red Arrows Seana Cunninghama. 8 listopada 2011 roku w czasie postoju samolotu Hawk na płycie lotniska w Scampton fotel typu MK10 samoczynnie wystrzelił, wyrzucając pilota kilkadziesiąt metrów do góry, ale spadochron się nie otworzył, w wyniku czego pilot zmarł wskutek obrażeń powstałych po uderzeniu w ziemię.

Przyznanie się do winy było poprzedzone długimi dyskusjami z brytyjskimi Władzami Zdrowia i Bezpieczeństwa (Health and Safety Executive). Od czasu rozpoczęcia śledztwa urzędnicy znacząco ograniczyli zarzuty stawiane firmie. Martin-Baker podkreśla, że był to jednostkowy incydent związany z dokręceniem jednej ze śrub przez mechanika zespołu Red Arrows. Nie ujawniono szczegółów, na czym ów incydent dokładnie polegał.

Martin-Baker projektuje i produkuje fotele wyrzucane od siedemdziesięciu trzech lat. W tej chwili ponad 17 tysięcy jej produktów jest używanych w siłach powietrznych dziewięćdziesięciu dwóch krajów świata. Ich skuteczne użycie pozwoliło ocalić życie 1050 Brytyjczyków z Royal Air Force i Royal Navy oraz 6509 innych lotników. W czasie dochodzenia i oskarżeń urzędnicy Health and Safety Executive wzięli pod uwagę te doskonałe osiągnięcia.

Informacje o ewentualnej karze i jej formie zostaną podane do wiadomości w późniejszym terminie, po formalnych zakończeniu całej procedury administracyjnej.

Zobacz też: Jakie będą nowe samoloty Red Arrows?

(informacja prasowa Martina-Bakera)

RAF / Crown Copyright