Bundeswehra po raz kolejny tymczasowo zawiesiła loty śmigłowców Tiger. Decyzję o uziemieniu całej floty – pięćdziesięciu trzech wiropłatów – podjęto 7 sierpnia. Oznacza to również wstrzymanie szkoleń pilotów tych maszyn.
– Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem dla Bundeswehry – możemy przeczytać w specjalnym oświadczeniu. Według magazynu Der Spiegel producent śmigłowca już wcześniej ostrzegał o problemach z wirnikiem. Zresztą podczas katastrofy z lipca 2017 roku z Tigera zaczęły odpadać części, w tym łopaty wirnika głównego, co sugerowało poważne problemy z tym podzespołem.
Wczoraj wstępnie poinformowano, że problematyczne mogą być niektóre ze śrub zamontowanych w śmigłowcu. Później okazało się, że problem znów dotyczy wirnika, a konkretnie tytanowej śruby sterowania wirnikiem. Element ten ma dotykać tak zwana kruchość wodorowa, prowadząca do zmian struktury materiału, który staje się kruchy. Bezpośredni wpływ na to ma podatność materiały konstrukcyjnego na przenikanie cząsteczek wodoru z fazy gazowej lub ciekłej. Występujące w przyrodzie pojedyncze atomy wodoru w śrubie sterowania wirnikiem łączą się, prowadząc do naprężeń i powstawania pęknięć, szczególnie niebezpiecznych podczas lotu.
Germany: The Bundeswehr is struggling with technical deficiencies in the helicopter fleet. According to SPIEGEL information, no „Tiger” helicopter will be allowed to take off for the time being following a warning from the industry. https://t.co/jczDeqqOTu
— Ali Özkök (@Ozkok_A) August 7, 2019
Dzisiaj zbierze się komitet do spraw bezpieczeństwa lotniczego, który w piątek podejmie się analizy i oceny powstałego problemu, a następnie przygotuje plan działań mający na celu naprawę usterek. Niemniej jednak przed wznowieniem lotów maszyny muszą zostać dokładnie sprawdzone, a w razie potrzeby wszystkie wadliwe części – wymienione. Skala problemu pozwala uzmysłowić, że na przegląd i naprawę potrzebne będzie dużo czasu. Ministerstwo obrony nie wydało żadnego oświadczenia w tej sprawie.
Co ciekawe, doniesienia prasowe mówią także o tym, że w ubiegłym roku Bundeswehra posiadała średnio 11,6 śmigłowca sprawnego operacyjnie, mimo iż na stanie są pięćdziesiąt trzy sztuki. Jeszcze bardziej interesujące jest to, że wadliwą, jak się teraz okazuję, śrubę sterowania wirnikiem zainstalowano również w śmigłowcach NH90 i szkoleniowych EC135. Jak do tej nie zawieszono lotów tych maszyn i wstępnie oceniono, że nie ma zagrożenia dla pilotów i śmigłowców obu typów.
Zobacz też: Okręty Hochseeflotte do kupienia na eBayu
(dw.com, nytimes.com, spiegel.de)