Niemiecki parlament zaakceptował plan finansowania prac nad myśliwcem nowej generacji FCAS. Przyjęte założenia nie są do końca po myśli Francji, jednak nie jest to też realizacja czarnego scenariusza, którego obawiano się nad Sekwaną.

Bundestag zgodził się przyznać na prace badawczo-rozwojowe, określane jako faza 1A, w tym roku 50 milionów euro, zaś do połowy 2021 roku – kolejne 27,5 miliona euro. Dziennik Handelsblatt twierdzi, że finansowanie FCAS ze strony Niemiec nabierze rozpędu po zaplanowanych na jesień przyszłego roku wyborach parlamentarnych, które wyłonią następcę, lub następczynię, kanclerz Angeli Merkel.

Finansowanie prac nad myśliwcem następnej generacji jest kością niezgody między Berlinem a Paryżem. Francuzi opowiadają się za przygotowaniem pełnego harmonogramu prac i przyznawanych nakładów, Niemcy natomiast zachowują się ostrożnie i chcą stopniowo zwiększać środki przyznawane na program. Do tego dochodzi jeszcze kwestia Hiszpanii, która mimo przystąpienia do prac nadal nie zadeklarowała wysokości swojego udziału finansowego.

Nadal dochodzi też do napięć między między Niemcami i Francją. Niemieckie firmy obawiają się marginalizacji przez francuskich partnerów. Pozytywnym sygnałem jest porozumienie się Dafrana i MTU w sprawie wspólnego opracowania układu napędowego. Z powodu niesnasek Francuzi cały czas boją się, że Bundestag zablokuje finansowanie projektu.

W samych Niemczech zastrzeżeniom Bundestagu sprzeciwia się ministerstwo obrony. Zdaniem resortu trzeba się trzymać współpracy z Francją niezależnie od tego, co będzie się dziać. Nawet program pozyskania zastępców starzejących się Tornad ma być realizowany tak, aby nie zakłócać jak najszybszego wprowadzenia do służby FCAS.

Oblot demonstratora technologii nowego myśliwca planowany jest na rok 2026. Prototypy samolotu i współpracujących z nim dronów mają być gotowe w roku 2030, zaś wprowadzenie do służby w okresie 2035-2040. Niemcy są tutaj ostrożniejsi niż Francuzi i zakładają, że seryjne maszyny zaczną trafiać do jednostek od roku 2040.

Prace badawczo-rozwojowe wraz z budową prototypu mają pochłonąć 8 miliardów euro. Natomiast koszt całego programu FCAS w ciągu następnych dwudziestu lat szacowany jest na nawet 500 miliardów euro.

Zobacz też: Program MGCS (w końcu) rusza

(capital.fr, handelsblatt.com)

JohnNewton8, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International