4 października na koncie MaxDefense Philippines na Facebooku pojawiła się informacja, że izraelskie przedsiębiorstwo Elbit System złożyło ofertę w przetargu na czołg lekki dla filipińskich wojsk lądowych. Zaoferowało ono gąsienicowy pojazd Sabrah, który stał się rywalem trzech innych pojazdów: K21-105, Harimau Hitam i Otokar Arma 105. Izraelski wóz oferowany jest na gąsienicowym podwoziu ASCOD 2.
I tutaj należy się słowo wyjaśnienia. Sabrah nie jest czołgiem, a jedynie systemem wieżowym nadającym się do integracji z różnymi typami podwozi. Występuje również jako pojazd o trakcji kołowej i wówczas wykorzystuje podwozie transportera Pandur. Jest owocem współpracy Administracji Programów Pancernych izraelskiego ministerstwa obrony i Elbitu. Do obsługi wieży potrzebnych jest dwóch żołnierzy. Jej napęd jest w pełni elektryczny, a uzbrojenie – stabilizowane w obu płaszczyznach.
Uzbrojenie stanowi armata L/52 kalibru 105 milimetrów i współosiowy karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Uzbrojenie główne pozwala niszczyć cele na dystansie 3600 metrów, a szybkostrzelność wynosi 6 strzałów na minutę. Wieża nadaje się również do integracji z dwiema zdwojonymi wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych. Po obu bokach wieży znajdują się gniazda wyrzutni granatów dymnych kalibru 76 milimetrów.
Załoga dysponuje zapasem 36 sztuk amunicji do armaty, w tym 12 pierwszego rzutu znajduje się w magazynie automatu ładowania, a 24 w kadłubie. 500 nabojów do karabinu maszynowego znajduje się w wieży, a 1500 – w kadłubie. Wieżę docelowo można opancerzyć do poziomu 4 według NATO-wskiej normy STANAG 4569A.
Cyfrowy systemu kierowania ogniem składa się z dzienno-nocnego panoramicznego przyrząd obserwacyjno-celowniczego, który zarówno w dzień, jak i w nocy ma zapewniać wykrycie celu z odległości 12 kilometrów, rozpoznanie z 8 kilometrów i identyfikację z 4 kilometrów. Oba kanały wyposażono w autotracker. Ponadto w skład systemu kierowania ogniem wchodzi dalmierz laserowy (zakres działania od 80 do 7000 metrów) i czujniki meteorologiczne mierzące ciśnienie, wiatr i temperaturę.
Opcjonalnie można zabudować wiele innych systemów, zależnie od potrzeb użytkownika. Producent podaje, że mogą nimi być między innymi system zarządzania walką BMS, system obserwacji dookólnej Iron Vision, aktywny system ochrony pojazdu hard-kill Iron Fist, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia.
ASCOD 2 może być wyposażony w silnik MTU 8V 199 TE21/8V199T20 o mocy 816 koni mechanicznych z przekładnią hydromechaniczną Renk HSWL 106C3/286E. Pozwala to osiągnąć prędkość maksymalną około 70 kilometrów na godzinę. Na jednym baku paliwa wóz może przejechać 500 kilometrów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu może wynieść nawet 42 tony.
Zobacz też: Ghana może kupić uzbrojenie od PT Pindad
(materiały prasowe Elbitu, armyrecognition.com)