Polska podpisała umowę na zakup trzydziestu dwóch wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II. Tym samym dołączyła do grona kilkunastu innych państw, które zdecydowały się wprowadzić ten myśliwiec do uzbrojenia. Od momentu zapoczątkowania – jeszcze jako Joint Strike Fighter – program budowy F-35 stał się najkosztowniejszym przedsięwzięciem zbrojeniowym Stanów Zjednoczonych. Zobaczymy, jaki jest status programu na początku 2020 roku.

  • Do tej pory dostarczono ponad 490 samolotów wszystkich wersji. W samym 2019 roku klienci odebrali 134 maszyny, czyli o trzy więcej, niż zakładał plan produkcji. Łącznie F-35 wylatały ponad 240 godzin.
  • W lataniu na F-35 wyszkolono ponad 950 pilotów, a w ich obsłudze technicznej – ponad 8500 mechaników.
  • Już dziewięciu użytkowników posiada F-35 na swoim terytorium. Są to: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Australia, Norwegia, Izrael, Japonia i Korea Południowa.
  • Amerykańskie siły powietrzne (F-35A) i piechota morska (F-35B), brytyjskie siły powietrzne (F-35B) i izraelskie siły powietrzne (F-35I) wykorzystały już swoje myśliwce operacyjnie, w misjach rozpoznawczych i uderzeniowych.

Spośród dziewięciu pierwotnych uczestników programu Joint Strike Fighter F-35 w różnych wersjach zamówiło ośmiu. Na dzień dzisiejszy waha się jeszcze Kanada. Natomiast Turcja, która chciała kupić 100 samolotów, została wykluczona z programu z powodu zakupu rosyjskiego systemu przeciwlotniczego S-400. Ponadto sześć państw zdecydowało się na pozyskanie myśliwców w ramach procedury Foreign Military Sales.

  • Amerykańskie siły powietrzne planują kupić 1763 F-35A. Ogłosiły wstępną gotowość operacyjną w sierpniu 2016 roku
  • Amerykańska marynarka wojenna i piechota morska kupią 693 F-35B/C. Wstępna gotowość operacyjna w marines została ogłoszona w lipcu 2015 roku, a w US Navy w lutym 2019 roku. Nie wiadomo jaki będzie dokładny podział dostaw między wersje B i C, ponieważ piechota morska zastanawia się nad zamianą części maszyn w wersji B na C.
  • Wielka Brytania, w której Royal Air Force i Royal Navy będą wspólnie użytkowały F-35B, planuje kupić 138 samolotów. Wstępna gotowość operacyjna została ogłoszona w styczniu 2019 roku.
  • Plany Włoch mówiły o zamówieniu sześćdziesięciu F-35A i trzydziestu F-35B, ale ostateczna liczba nie jest pewna z powodu zawirowań politycznych. Przez pewien czas istniała możliwość całkowitej rezygnacji z zakupu tego samolotu. We Włoszech – w Cameri – znajduje się jedna z trzech montowni gotowych samolotów. Wstępna gotowość operacyjna została ogłoszona w grudniu 2018 roku.
  • Holandia zamówiła czterdzieści sześć F-35A, a w 2019 roku do kraju przyleciał pierwszy egzemplarz operacyjny.
  • Australia zamierza kupić 100 F-35A, a dostawy już się rozpoczęły.
  • Norwegia planuje użytkować pięćdziesiąt dwa F-35A, a wstępna gotowość operacyjna została ogłoszona w listopadzie 2019 roku. Norwegia jako jedyny kraj obok Polski zamówiła samoloty ze spadochronami hamującymi, które jednak sprawiają sporo kłopotów. W 2020 roku norweskie myśliwce mają wziąć udział w misji air policing na Islandii.
  • Dania zamówiła dwadzieścia siedem F-35A, a produkcja pierwszego egzemplarza dopiero się rozpoczęła.
  • Izrael zamówił pięćdziesiąt F-35I Adir – specjalnej wersji z produkowanym lokalnie zestawem elektroniki. Wstępna gotowość operacyjna została ogłoszona w grudniu 2017 roku.
  • Japońskie plany mówią o zakupie 105 F-35A i 42 F-35B. O japońskich F-35 stało się głośno z powodu wypadku, do którego doszło w kwietniu 2019 roku, gdy jeden z myśliwców spadł do morza. W Nagoi znajduje zakład zajmujący się montażem końcowym myśliwców. Wstępna gotowość operacyjna została ogłoszona w marcu 2019 roku.
  • Korea Południowa zamówiła czterdzieści F-35A i pierwsze egzemplarze zostały już dostarczone.
  • Belgia zamówiła trzydzieści cztery F-35A w 2019 roku.
  • Singapur ogłosił chęć zakupu czterech F-35
  • Polska podpisała umowę na pozyskanie trzydziestu dwóch F-35A.

Zobacz też: SAMP/T dotarł do Turcji

(Informacja prasowa)

Lockheed Martin
Lockheed Martin