Katarski minister obrony Chalid ibn Muhammad al-Atijja poinformował, że jego kraj zwiększył zamówienie z sześciu do dziewięciu samolotów szkolno-treningowych BAE Hawk.

Umowa jest częścią wartego kilka miliardów funtów pakietu uzbrojenia, które Katar zamówił w Wielkiej Brytanii. W jego skład wchodzą między innymi dwadzieścia cztery samoloty wielozadaniowe Typhoon, których zakup ogłoszono w grudniu 2017 roku.

Hawki prawdopodobnie zastąpią w służbie w roli samolotów szkolenia zaawansowanego wiekowe Alpha Jety. Oba typy mają także możliwość wykonywania misji uderzeniowych. Hawk 128 napędzany jest silnikiem Rolls-Royce Adour Mk951 o ciągu 29 kN. Kokpit wyposażony jest w trzy wyświetlacze wielofunkcyjne i przyrządy w układzie HOTAS. Samolot może zabrać do trzech ton podwieszeń.

Zakupy w Wielkiej Brytanii to tylko część katarskiego programu przezbrojenia sił powietrznych. W ostatnim czasie kraj ten zamówił również amerykańskie F-15QA i francuskie Rafale’e.

Zobacz też: Katarskie Typhoony zagrożeniem dla RAF-u

(quwa.org)

Maciej Hypś, konflikty.pl