Dowódca lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN 75), komandor Dave Snowden, został dziś usunięty ze stanowiska. To pokłosie kolizji z frachtowcem Beşiktaş‑M (IMO: 9291365), do której doszło nocą 12 lutego w Egipcie, opodal północnego wejścia do Kanału Sueskiego. Od trzech dni okręt przebywa w kreteńskiej Sudzie, gdzie jest poddawany oględzinom i naprawom.

Wskutek kolizji doszło do przebicia kadłuba lotniskowca na prawej burcie powyżej linii wodnej. Uszkodzony został przede wszystkim sponson za rufowym prawoburtowym podnośnikiem samolotów (numer trzy). Uszkodzenia objęły między innymi dwa pomieszczenia magazynowe i warsztat. Nikt nie został ranny, nie doszło do zalania żadnego przedziału, a sam podnośnik nie został uszkodzony.

Uszkodzony sponson Trumana.
(US Navy / Mass Communication Specialist 1st Class Cody Beam)

Do oględzin zaangażowano, oprócz personelu regionalnego wysuniętego ośrodka obsługi technicznej w Neapolu, także specjalistów ze stoczni marynarki wojennej w Norfolku. Na razie nie ma informacji o żadnych poważniejszych uszkodzeniach, a zwłaszcza nie takich, które zagrażałyby bezpieczeństwu napędu jądrowego czy zdolności do prowadzenia operacji lotniczych. Po zakończeniu napraw Truman niemal na pewno będzie kontynuował rejs operacyjny.

Uszkodzenia na rufie Trumana – zmiażdżony wydech spalarni odpadów.
(US Navy / Chief Mass Communication Specialist Jose Hernandez)

Obecny rejs operacyjny, podczas którego wszedł na Morze Śródziemne w drugiej połowie listopada ubiegłego roku, jest dla Trumana wyjątkowo pechowy. W grudniu ubiegłego roku krążownik USS Gettysburg (CG 64) typu Ticonderoga strącił Super Horneta podchodzącego do lądowania na CVN 75, a mało brakowało, a strąciłby również drugiego.

Na początku miesiąca Truman uczestniczył na Morzu Czerwonym w atakach na bojowników ruchu Huti oraz w uderzeniach na islamistów w Somalii. Po tej operacji przeszedł z Morza Czerwonego na Śródziemne i 6 lutego zawinął właśnie na Kretę, dzięki czemu załoga miała chwilę wytchnienia po dwóch miesiącach (od 14 grudnia) w strefie działań bojowych. Następnie CVN 75 wyszedł z Sudy, aby ruszyć z powrotem na Morze Czerwone w towarzystwie jednego niszczyciela, USS Jason Dunham (DDG 109).

Drodzy Czytelnicy! Dziękujemy Wam za hojność, dzięki której Konflikty pozostaną wolne od reklam Google w kwietniu.

Zabezpieczywszy kwestie podstawowe, możemy pracować nad realizacją ambitniejszych planów, na przykład wyjazdów na zagraniczne targi, aby sporządzić dla Was sprawozdania, czy wyjazdów badawczych do zagranicznych archiwów, dzięki czemu powstaną nowe artykuły.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Z tą zbiórką zwracamy się do Czytelników mających wolne środki finansowe, które chcieliby zainwestować w rozwój Konfliktów. Jeśli nie macie takich środków – nie przejmujcie się. Bądźcie tu, czytajcie nas, polecajcie nas znajomym mającym podobne zainteresowania. To wszystko ma dla nas ogromną wartość.

1%

Do zderzenia doszło w pobliżu Port Saidu o godzinie 23.45 czasu lokalnego. Beşiktaş‑M był w chwili kolizji w trakcie rejsu z Jordanii do Rumunii. 189-metrowy masowiec pod banderą panamską doznał uszkodzeń dziobu na prawej burcie i pokładzie. Po wypadku na pewien czas stanął na kotwicy, ale potem wznowił rejs. Dokładny przebieg zdarzenia nie jest znany, ale w poniższym materiale wideo Sal Mercogliano przedstawia ciekawą analizę.

Komandor Snowden był wcześniej zastępcą dowódcy Trumana, a także dowódcą okrętu desantowego USS San Antonio (LPD 17). Do czasu wyznaczenia jego stałego następcy pieczę nad Trumanem powierzono komandorowi Christopherowi „Chowdah” Hillowi, dowódcy USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69). Pod dowództwem Hilla Ike brał udział w operacji „Prosperity Guardian”.

US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Andrew Eder