Z analizy przeprowadzonej przez magazyn Forecast International wynika, że w latach 2011–2020 zostanie wyprodukowanych 111 nowych okrętów podwodnych o wartości ponad 100 miliardów dolarów. Rynek okrętów podwodnych podzielony jest na trzy sektory. Po pierwsze atomowe okręty podwodne – nosiciele rakiet balistycznych (SSBN). 13 takich jednostek jest zamówionych lub już jest w trakcie produkcji. Chociaż stanowi to tylko około 11 procent rynku, to pod względem wartości obejmuje niemal jedną czwartą. Średni koszt takiego okrętu wynosi dwa miliardy dolarów. W dłuższej perspektywie czasowej trzeba jeszcze uwzględnić, że Royal Navy i US Navy będą poszukiwały następców dla okrętów typu Vanguard i Ohio.
Drugi sektor stanowią atomowe uderzeniowe okręty podwodne (SSN). Ich sprzedaż szacuje się na 27 jednostek, co stanowi 24 procent ogółu, a pod względem wartości 45 procent, co daje sumę około 48 miliardów dolarów. Średnią wartość okrętu oszacowano na poziomie 1,79 miliarda dolarów. Widać więc interesującą tendencję, że w ostatnich latach różnica w wartości pomiędzy SSN a SSBN znacząco zmalała.
Wreszcie trzeci sektor stanowią okręty o napędzie spalinowo-elektrycznym (SSK). W ciągu najbliższych dziewięciu lat zostanie zbudowanych około 70 takich okrętów, co daje 64 procent ogółu. Razem będą warte 32 miliardy dolarów, a każdy z osobna około 456 milionów, co jest sumą znacząco wyższą niż przy okrętach poprzedniej generacji.
Forecast International jest czołowym dostawcą analiz rynkowych dla biznesu z zakresu wojskowości wywiadu i pokrewnych dziedzin.
(defencetalk.com)