Od połowy 2019 roku szwedzkie siły powietrzne analizowały możliwość wydłużenia czasu służby wielozadaniowych samolotów bojowych Gripen C/D. Miałyby one uzupełniać flotę nowszych Gripenów E, które ze względu na wyższą cenę nie będą mogły zastąpić myśliwców starszej wersji w stosunku jeden do jednego.
Ujawniony 14 października plan rozwoju sił zbrojnych na lata 2021–2025 zakłada zwiększenie budżetu obronnego o 40%. Jest to największy wzrost wydatków obronnych od siedemdziesięciu lat. Ustawa powinna być przegłosowana i zacząć obowiązywać od lutego 2021 roku. Będzie ona miała bezpośredni wpływ na wydłużenie służby Gripenów C/D poza 2030 rok. Jednocześnie zwiększają się szanse na pozyskanie większej liczby Gripenów E. W tej chwili dla Szwecji zamówionych jest sześćdziesiąt samolotów, ale pojawiła się możliwość zwiększenia zamówienia do około stu myśliwców.
Szwedzkie siły powietrzne mają w tej chwili w ramach trzech skrzydeł lotnictwa sześć eskadr taktycznych samolotów bojowych. Cztery z nich w kolejnych latach zostaną przezbrojone w Gripeny E. Dwie pozostałe eskadry nadal będą wyposażone w Gripeny C/D, które zostaną poddane modernizacji do standardu MS20, obejmującego między innymi rozszerzenie wachlarza dostępnego uzbrojenia o pociski powietrze–powietrze dalekiego zasięgu Meteor i bomby GBU-38 Small Diameter Bomb.
Dodatkowo program rozwoju sił zbrojnych zakłada pozyskanie nowych zasobników rozpoznawczych dla Gripenów C. Obecnie wykorzystują one zasobniki SPK 39.
Poza wydłużeniem służby Gripenów C/D zwiększone finansowanie sił zbrojnych pozwoli na reaktywację 16. Skrzydła, które będzie stacjonowało w Uppsali. Zwiększone fundusze pozwolą również na zwiększenie zapasów magazynowych uzbrojenia i części zamiennych oraz intensyfikację szkolenia pilotów obejmującego między innymi rutynowe operowanie z rozproszonych miejsc stacjonowania. Dodatkowo w latach 2026–2030 szwedzkie lotnictwo chce pozyskać zdolność do ataku dalekiego zasięgu.
Zobacz też: Francja wymienia karabiny wyborowe
(saab.com)