19 stycznia w prywatnej stoczni Sefine w mieście Yalova nad Morzem Marmara odbyła się ceremonia przyjęcia do służby jednocześnie czterech nowych okrętów. W uzbrojeniu Türk Deniz Kuvvetleri pojawiły się okręty zaopatrzeniowo-logistyczne TCG Derya i TCG Üsteğmen Arif Ekmekçi, fregata TCG İstanbul i bezzałogowiec Marlin SİDA.

W wydarzeniu uczestniczyli między innymi prezydent Recep Tayyip Erdoğan, minister obrony Yaşar Güler i dowódca marynarki wojennej admirał Ercüment Tatlıoğlu. Uroczystość odbyła się kilkanaście dni po zatwierdzeniu prac nad projektem wielozadaniowego okrętu desantowego oraz budowy czterech nowych fregat typu İstanbul, nowych okrętów desantowych i przeciwminowych.

– Nasza siła morska rośnie wraz z naszymi okrętami – powiedział Erdoğan podczas uroczystości. – Z całego serca wierzę, że w nadchodzącym okresie odniesiemy kolejne sukcesy.



Ankara dąży posiadania floty pełnomorskiej oraz dominującej pozycji na Morzu Egejskim i Czarnym. Budowa nowych okrętów i rozwój krajowego przemysłu stoczniowego są przejawem wierności opracowanej w pierwszej dekadzie XXI wieku pod przewodnictwem admirała Cema Gürdeniza koncepcji „Błękitnej Ojczyzny” (Mavi Vatan), mającej na celu uczynienie z tego kraju potęgi morskiej.

TCG Derya to drugi co do wielkości okręt tureckiej marynarki wojennej po wielozadaniowym okręcie desantowym TCG Anadolu. Może transportować do 10 tysięcy ton paliwa, 750 ton wody pitnej i 270 metrów sześciennych innych ładunków. Ma 199,9 metra długości i 24,4 metra szerokości. Wyporność wynosi nieco ponad 26 tysięcy ton.

Dzięki pojedynczej turbinie gazowej LM2500 wyprodukowanej przez General Electric i dwóm silnikom wysokoprężnym statek może osiągnąć prędkość 24 węzłów. Okręt wyposażono w dwa stanowiska systemów obrony bezpośredniej Aselsan Gökdeniz kalibru 35 milimetrów i dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia z działkami kalibru 25 milimetrów. Na jednostce znalazły się również lądowisko dla śmigłowca, dwa hangary i dwie platformy (jedna na burtę) do uzupełniania zapasów na morzu. Podstawową misją okrętu stanie się zaopatrywanie grupy zadaniowej skupionej wokół Anadolu, przyjętego do służby w kwietniu ubiegłego roku.



Drugi okręt zaopatrzeniowy, TCG Üsteğmen Arif Ekmekçi, jest jednocześnie ostatnim objętym krajowym programem jednostek wsparcia logistycznego. Nazwany został na cześć porucznika marynarki Arifa Ekmekçiego, który zginął podczas ćwiczeń u wybrzeży Amasry w prowincji Bartın. Siostrzaną jednostką jest TCG Yüzbaşı Güngör Durmuş (A 574), który do służby trafił w 2021 roku. Nowo przyjęty okręt ma 106,51 metra długości i 16,8 metra szerokości, wyporność wynosi 8477 ton. Dwa silniki wysokoprężne mogą rozpędzić okręt do prędkości 12,5 węzła. Zasięg operacyjny określa się na 9500 mil morskich. Obsługiwany jest przez załogę liczącą osiemdziesięciu dwóch marynarzy i ma wolne miejsce, aby pomieścić grupę zadaniową komandosów. Próby odbiorcze rozpoczął w lipcu i pod koniec ubiegłego był niemal gotowy do dołączenia do tureckich sił morskich.

Okręt może przewozić osiem standardowych kontenerów ISO, 631 ton wody pitnej, 336 ton paliwa JP-5 i 4036 ton paliwa F-76. Przenoszenie ładunków na pokłady innych okrętów odbywa się za pomocą żurawia o udźwigu 18 ton. Na pokładzie znajduje się placówka medyczna, którą przystosowano do wykonywania zabiegów chirurgicznych. Ma duże lądowisko, ale bez hangaru, nie ma też sprzętu do uzupełniania zapasów na morzu, z wyjątkiem tankowania innych okrętów.

Największe znacznie miało jednak przyjęcie do służby fregaty İstanbul, typoszeregu İSTİF, opracowanego w ramach programu MİLGEM. Jest to piąta jednostka – po czterech korwetach typu Ada – skonstruowana w ramach tego przedsięwzięcia, ale dopiero pierwsza w swojej klasie. W dalszej kolejności powstaną jeszcze trzy fregaty – Izmir (F 516), İçel (F 517) i İzmit (F 518). Okręty powstaną w trzech różnych stoczniach w okresie trzydziestu sześciu miesięcy. Zastąpią w służbie cztery fregaty typu Yavuz (MEKO 200): Yavuz (F 240), Turgutreis (F 241), Fatih (F 242) i Yıldırım (F 243) – służące w tureckiej marynarce od późnych lat 80.



– Fregaty typu İSTİF zajmują miejsce wśród pięciu najbardziej zaawansowanych okrętów tej klasy na świecie dzięki swojej konstrukcji i technologiom – powiedział w oświadczeniu Özgür Güleryüz, dyrektor generalny przedsiębiorstwa stoczniowego STM. – Docelowy wskaźnik udziału krajowego przemysłu określony był na 75%, ale wartość tę udało nam się zwiększyć do 80 dzięki wysiłkom pod przewodnictwem podsekretariatu do spraw przemysłu obronnego, a tym samym TCG İstanbul zdobyła koronę okrętu wojennego o najwyższym wskaźniku lokalizacji w Turcji.

Innowacją dla Türk Deniz Kuvvetleri jest bezzałogowiec Marlin SİDA, zaprojektowany do wykonywania zadań wywiadowczych, rozpoznawczych, obserwacyjnych, bojowych czy walki radioelektronicznej. Ma 15 metrów długości i zasięg operacyjny 400 mil morskich. Optymalna prędkość wynosi 12 węzłów, a maksymalna może przekroczyć 36 węzłów. Na razie trzymał skromne uzbrojenie w postaci zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra.

Producent zapewnia, że bezzałogowiec będzie w przyszłości przenosił pociski przeciwokrętowe lub torpedy, zależnie od przyjętej konfiguracji i rodzaju misji: walki z okrętami nawodnymi czy zwalczania okrętów podwodnych. Marlin SİDA wziął udział już udział w NATO-wskich ćwiczeniach Repmus 22 i Dynamic Messenger 22, które odbyły się w Portugalii.

Zobacz też: MGCS później, Panther szybciej i po węgiersku?

Presidency of the Republic of Türkiye