W ubiegłym tygodniu indyjskim wojskom lotniczym przekazano pięć zmodernizowanych samolotów transportowych An-32RE. Była to ósma i ostatnia partia z łącznie czterdziestu maszyn objętych pracami, które objęły między innymi instalację systemu GPS i GPWS, wyświetlaczy wielofunkcyjnych, skuteczniejszego radiowysokościomierza oraz nowego radaru. Wydłużono także resurs płatowców.

Prace prowadzono w zakładach Antonowa na Ukrainie na mocy kontraktu wartego 400 milionów dolarów. Początkowo miało tam trafić aż 105 Anów-32 (czyli wszystkie posiadane przez indyjskie lotnictwo), ale ze względu na różnorakie problemy Nowe Delhi stwierdziło, że nie wyśle na Ukrainę pozostałych 65 maszyn. Ich modernizacja rozpoczęła się (z udziałem ukraińskich specjalistów) w Kanpurze w północnej części Indii. Do tej pory ukończono zmodernizowano tam dwie maszyny, a kolejne prace nad kolejnymi czterema właśnie trwają.

An-32 to konstrukcja wywodząca się z lat siedemdziesiątych (pierwszy lot w roku 1976). Samolot ma długość 24 metrów, rozpiętość 29 metrów i maksymalną masę startową 27 ton. W Indiach ze względu na dobre właściwości pilotażowe w warunkach wysokogórskich jest bardzo popularny, lotnicy nazywają go „Srebrnym Koniem”.

(defencenews.in; fot. Oleg V. Belyakov – AirTeamImages, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Oleg V. Belyakov – AirTeamImages, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported