Upublicznione niedawno zdjęcia satelitarne pakistańskiego portu Gwadar ukazują rozpoczęcie przez Chiny budowy silnie umocnionych obiektów. Może to sugerować przekształcenie części portu w bazę wojskową, o czym zresztą spekuluje się od dawna, jednak fakty nie są jednoznaczne.
Chińskie inwestycje w położonym na zachodzie Pakistanu Gwadarze ruszyły jeszcze w roku 2009. Umowa między Pekinam a Islamabadem nie obejmuje przekształcenia portu w bazę wojskową i faktycznie do tej pory chińskie okręty zawijały tam jedynie z krótkimi wizytami. Niemniej decyzja o rozbudowie chińskiej piechoty morskiej ogłoszona w marcu 2017 roku na nowo rozpaliła spekulacje.
Położony w pobliżu wejścia do Zatoki Perskiej Gwadar stanowiłby cenne uzupełnienie bazy w Dżibuti. Zaobserwowane na zdjęciach satelitarnych fortyfikacje są znacznie skromniejsze niż budowane przez Chińczyków w Rogu Afryki. Strefa podwyższonego bezpieczeństwa w Gwadarze została zidentyfikowana jako parcela należąca do państwowej spółki China Communications Construction Company (CCCC). Teren otoczony jest ogrodzeniem z wieżami strażniczymi, za którymi wzniesiono mur. Całość wzmocniona jest zaporami drogowymi i podobnymi do bunkrów wartowniami.
CHINA’S NEW HIGH-SECURITY COMPOUND IN PAKISTAN MAY INDICATE NAVAL PLANS IN GWADAR . pic.twitter.com/PPdzkC9eh1
— अ-bhishek mithu 🇮🇳 (@abhishek_chita0) June 3, 2020
Teren CCCC nie jest jedyną taką strefą na terenie portu. W ciągu ubiegłego roku powstały jeszcze dwie mniejsze i słabiej chronione strefy. W ich wnętrzu wznoszą się rzędy budynków o niebieskich dachach. Ich przeznaczenie jest nieznane, ale pojawiają się sugestie, że są to baraki dla chińskiej piechoty morskiej.
THREAD – 1. #Civil_Engineering From Space – The 19 km Gwadar East Bay Expressway in #Pakistan. Under the China–Pakistan Economic Corridor (CPEC), the 6 lanes road will connect N10 National Highway (Makran Coastal Highway) with Gwadar Free Zone and Gwadar Port. #CIVINT pic.twitter.com/meLYzRWkAp
— CIVINT (@Civil_Int) June 1, 2020
Wbrew pozorom umocnienia w Gwadarze są czymś normalnym, a Chińczycy mają dobre powody, aby fortyfikować swoje obiekty. Port leży w niespokojnym Beludżystanie, gdzie separatyści od lat walczą o niezależność od Pakistanu. Odpowiadają oni między innymi za zamach na chiński konsulat w Karaczi w 2018 roku i ataki na pracowników chińskich firm. W lipcu ubiegłego roku USA uznały Armię Wyzwolenia Beludżystanu za organizację terrorystyczną.
Pomyślany jako istotny element Nowego Jedwabnego Szlaku i okno na świat dla zachodnich rejonów Chin Gwadar nie spełnił do tej pory pokładanych w nim nadziei. Przyczyną jest nie tylko niespokojna sytuacja w Beludżystanie. Zaniepokojony rosnącym zadłużeniem u Pekinu Pakistan zaczął ograniczać inwestycje w infrastrukturę mającą połączyć port z Chinami.
Co zaskakujące, Gwadar staje się oknem na świat dla Afganistanu, który ostatnio zaczął najwięcej korzystać z tego portu. Nie należy jednak wykluczać, że wraz z rozbudową Gwadaru i rozwojem sytuacji politycznej powstanie tam także chińska baza wojskowa.
Zobacz też: Chińska baza w Kambodży
(forbes.com)