W Chinach zbliża się moment wodowania prototypowego okrętu typu 076 – śmigłowcowca desantowego przystosowanego do roli lotniskowca dla bezzałogowców. Dowództwo Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej ma nadzieję, że jednostki nowego typu (o ile powstanie ich więcej) zapełnią lukę, której nie zdołały zapełnić śmigłowcowce desantowe typu 075 (na zdjęciu tytułowym).
Może wydać się to zaskakujące, ale typ 075 nie jest dokładnie tym, czego chcieli chińscy admirałowie. Marynarka wojenna marzyła o jednostkach zbliżonych do amerykańskich typów Wasp i America, jednak ze względów oszczędnościowych skłaniano się ku mniejszym okrętom, wzorowanym na francuskich Mistralach. Ostatecznie wypracowano kompromisowe rozwiązanie: wariant pośredni plasujący się między śmigłowcowcami amerykańskimi a francuskimi.
Już w roku 2020, a więc zanim pierwszy okręt typu 075 podniósł banderę, pojawiły się informacje o wymaganiach stawianych przed nowym typem śmigłowcowców, oznaczonym jako typ 076. Poczesne miejsce zajmowały wśród nich zintegrowany system napędu elektrycznego (IEPS) i katapulta elektromagnetyczna. Do tego doszły podnośniki lotnicze o nośności do 30 ton. Wyraźnie więc było widać, że podobnie jak Amerykanie, także Chińczycy myślą o wykorzystaniu śmigłowcowców w roli lotniskowców lekkich.
Problem w tym, że w Chiny nie mają odpowiednika F-35B, a nawet przy wykorzystaniu EMALS typ 076 będzie za mały, aby mogły z niego swobodnie operować konwencjonalne samoloty pokładowe. Jedynym sensownym wyjście pozostawały ciężkie bezzałogowce.
Wraz z rozpoczęciem w październiku ubiegłego roku budowy prototypowej jednostki w szanghajskiej stoczni Hudong–Zhonghua można było wnioskować coraz więcej na temat typu 076. Widać, że admirałowie dostali to, czego chcieli od dawna. Na podstawie rozmiarów kadłuba wyporność jednostki po ukończeniu szacowana jest na 50 tysięcy ton, czyli więcej niż okrętów typu America. Długość okrętu szacowana jest w przedziale 253–260 metrów, a szerokość na 45–52 metry. Powstaje więc największy śmigłowcowiec desantowy świata, a raczej okręt pośredni między lotniskowcem a śmigłowcowcem będący klasą sam dla siebie.
Latest update on the first Type 076 LHD and now it is clear there is indeed only a single EMALS catapult.
(Image via Ricky Un on Facebook) pic.twitter.com/TV4E8udqCn
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) June 9, 2024
W pokładzie lotniczym widać rynnę na katapultę o długości 100–130 metrów. Do tego podnośniki lotnicze zostały przesunięte poza obrys kadłuba, co zapewnia większą powierzchnię pokładów lotniczego i hangarowego. Zdecydowanie ułatwi to prowadzenie operacji lotniczych, nadal jednak nie ma pewności co do typów samolotów, jakie będą operować z typu 076. Trudno sobie wyobrazić sens użycia maszyn takich jak J-15B. Znając kreatywność Chińczyków, można pospekulować o ewentualnym wariancie J-35 przystosowanym do startów za pomocą katapulty i pionowego lądowania. Brak jednak jakichkolwiek informacji na ten temat. Najlepszym rozwiązaniem pozostają więc bezzałogowce, takie jak GJ-11.
Okręty lotnicze przystosowane do obsługi bezzałogowców budzą coraz większe zainteresowanie marynarek wojennych na całym świecie jako tańsza alternatywa dla lotniskowców. Turcja szykuje się do przerobienia na lotniskowiec dla dronów uniwersalnego okrętu desantowego Anadolu. Royal Navy chce na dużą skalę włączyć bezzałogowce w skład skrzydła lotniczego okrętów typu Queen Elizabeth. Kilka mniej lub bardziej bezsensownych projektów lotniskowców dla dronów zademonstrowały w ostatnich latach rosyjskie biura konstrukcyjne. Kolejne miejsce na liście potencjalnych flot zainteresowanych takim rozwiązaniem zajmuje Japonia, aczkolwiek Tokio milczy na ten temat.
Detail shots of Type 076 under construction at Hudong/Changxing. Nothing much to say. The catapult installation of course is evident. And this is a big hull, to point out the obvious. Via "DaTang cavalry"/SDF. pic.twitter.com/iKZYJS6WsY
— Alex Luck (@AlexLuck9) September 3, 2024
W stoczni Hudong–Zhonghua w pobliżu suchego doku, gdzie powstaje okręt typu 076, zaobserwowano makiety kilku typów statków powietrznych, najprawdopodobniej przewidzianych dla jednostki. Są wśród nich wyłącznie wiropłaty – bardzo dobrze znane chińskiej marynarce wojennej śmigłowce Z-8, Z-9 i Ka-28, powoli wchodzące do służby Z-20 oraz jeden z licznie projektowanych w Chinach śmigłowców bezzałogowych.
Skoro o śmigłowcach mowa – w lipcowym numerze magazynu Jianchuan Zhishi (Okręty wojenne i statki handlowe) ukazał się materiał na temat oblatanego niedawno nowego śmigłowca bojowego, roboczo nazwanego Z-21. Na ilustrujących artykuł i okładkę grafikach maszyny operują z pokładu okrętu typu 075.
Jak już pisaliśmy, wnioski, jakie chińscy eksperci wyciągają z zastosowania śmigłowców bojowych w Ukrainie, są biegunowo odmienne od tych krążących w Internecie. Uznano, że poziom strat ponoszonych przez maszyny obu stron jest umiarkowany jak na warunki pełnoskalowego konfliktu o wysokiej intensywności. Pojawiły się nawet sugestie, że w przypadku inwazji na Tajwan ChALW liczy się ze znacznie większymi stratami wśród swoich wiropłatów.
More evidence helicopters are at very center of China's plan against Taiwan. Jianchuan Zhishi, 7.2024. Picture of PLAN Type 075 "Hainan" with embarked ground forces attack helos is quite significant. It does not mean that PLA is neglecting drone attack. They will act in concert. pic.twitter.com/rP2NRxGpnb
— Lyle Goldstein (@lylegoldstein) July 3, 2024
Z tego powodu Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza poszukiwała śmigłowców bojowych o większej przeżywalności niż używane obecnie Z-10 i Z-19. W związku z wymogiem operowania nad Tajwanem w obu tych maszynach poświęcono ochronę na rzecz zasięgu i udźwigu. Opracowanie wielozadaniowego Z-20 i mocniejszych silników dało punkt wyjścia do stworzenia śmigłowca bojowego nowej generacji, zaś wejście do służby śmigłowcowców desantowych jeszcze bardziej zwiększyło atrakcyjność wykorzystania wiropłatów bojowych w roli latającej artylerii.
Wracając do typu 076 – według chińskich źródeł wodowanie okrętu planowane jest na połowę przyszłego roku, a wejście do służby na rok 2027. Brak informacji, czy planowane są kolejne jednostki tego typu czy też będzie to pojedynczy okręt eksperymentalny.