W dniach 23-24 lutego w Nankinie odbyły się pierwsze w Chinach międzynarodowe warsztaty poświęcone zagadnieniu eskorty statków handlowych na pełnym morzu. Organizatorem była Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
W warsztatach wzięło udział 84 uczestników reprezentujących 4 organizacje międzynarodowe i 20 państw. Głównymi zagadnieniami były wymiana informacji na temat aktywności piratów oraz odbijanie uprowadzonych statków. Sami Chińczycy byli także zainteresowani pogłębianiem współpracy w ramach organizacji międzynarodowych, w tym tworzeniem antypirackich regulacji prawnych, oraz rozwojem kontaktów na szczeblu marynarek wojennych.
Warsztaty w Nankinie są wyraźnym znakiem zależności Chin od transportu morskiego oraz wzrostu ich ambicji do odgrywania znaczącej roli na arenie międzynarodowej. Trzeba pamiętać, że statki zmierzające z Chin do Europy i Afryki, bądź do Chin z Zatoki Perskiej przepływają poprzez 2 najbardziej dotknięte piractwem rejony świata – Róg Afryki oraz Azję Płd-Wsch (Cieśnina Malakka). Nie dziwi więc duże zainteresowanie Chińczyków operacjami antypirackimi. Okręty MW CHALW po raz pierwszy wzięły udział w takiej akcji 3 lata temu. Od tamtej pory na wodach Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego operowało już kolejno 10 flotylli, które jak podają chińskie media skutecznie konwojowały ok. 4,5 tys. Statków handlowych.
(http://china.org.cn)