Spółka B-Arms poinformowała, że 9 czerwca 2020 roku na poligonie w obwodzie moskiewskim przetestowano możliwości kołowego pojazdu rozpoznania i nadzoru BRDM-2MB Biekas. Jest to już druga propozycja modernizacji poczciwego wozu. Pierwsza – BRDM-2MS Striż w różnych odmianach – miała znaleźć uznanie w wielu krajach, między innymi w Laosie i Kirgistanie, a część z nich zamówiła pojazdy tego typu.

Od 2016 roku prace modernizacyjne prowadzono pod kierunkiem głównego projektanta, Aleksieja Butrimowa. Unowocześniono systemem rozpoznania, zainstalowano kompleks przeciwminowy i dodatkowe opancerzenie, które tworzą sześciomilimetrowe płyty pancerza umieszczone nad najbardziej wrażliwymi elementami.

Poprawiono ponadto charakterystyki układu hamulcowego i paliwowego i zamontowano bardziej ergonomiczną deskę rozdzielczą. W zamian za paliwożerny silnik benzynowy W8 zamontowano dieslowską jednostkę napędową o mocy 136 koni mechanicznych sprzężoną z całkowicie zsynchronizowaną pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Zamontowano też chromowany tłumik, który zmniejsza sygnaturę termiczną pojazdu.

BRDM-2MB zachował ciężki karabin maszynowy KPWT kalibru 14,5 milimetrów i karabin maszynowy PKT w chronionej wieży. Do obsługi wozu potrzebna jest trzyosobowa załoga, zaś w przedziale desantu mieści się dwóch dodatkowych żołnierzy. Przedział załogi chroni specjalna przegroda przeciwpożarowa. Ponadto w pojeździe maksymalnie obniżono podłogę i do wyposażenia dodano wykładzinę przeciwodłamkową.

Pochylony pancerz kadłuba chroni przed pociskami kalibru 7,62 milimetra i 12,7 milimetra, natomiast przód pojazdu zaprojektowano tak, aby wytrzymał porażenie pociskami z ciężkiego karabinu maszynowego KPWT kalibru 14,5 milimetrów wystrzelonymi z odległości 300 metrów. Niektóre elementy wymagają jeszcze poprawy. Trzeba mieć dużo siły, aby kręcić kierownicą, a pedały są umieszczone tak, że wysoki kierowca, podobnie jak sześćdziesiąt lat temu, może oprzeć kolana o kierownicę.

Zobacz też: Rosja: Armata ppanc. przeciw płonącemu szybowi naftowemu

(janes.com, ru.motor1.com, na zdjęciu tytułowym BRDM-2M)

Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 4.0