W opublikowanym 18 grudnia biuletynie informacyjnym brazylijskich wojsk lądowych podano informację o rozpoczęciu procedury (dokładnie: fazy analityczno-koncepcyjnej) modernizacji używanych od początku lat 70. samochodów pancernych EE-9 Cascavel. W wyniku decyzji do modernizacji ma zostać przeznaczonych 201 z obecnie eksploatowanych 409 pojazdów tego typu.

Największe zmiany w Cascavelach mają dotyczyć świadomości sytuacyjnej. W tym celu samochody pancerne otrzymają najprawdopodobniej system świadomości sytuacyjnej od niderlandzkiej firmy Orlaco, który składa się z czterech kamer MILMOS pracujących w zakresie bardzo krótkiej podczerwieni (870–940 nanometrów). Wspiera on przy tym pracę kierowcy i może być wspomagany przez umieszczony nad armatą moduł optoelektroniczny, który opracowany przez brazylijską Opto Eletrônicę.

Głównym elementem ma być jednak cyfrowy system kierowania ogniem, który ma pochodzić z zagranicy. Już teraz jego dostarczeniem są zainteresowani izraelski Elbit, który może oferować system KNIGHT, i niemiecki Rheinmetall z pakietem SEOSS.



Ponadto dotychczasowe 212-konne silniki wysokoprężne Detroit Diesel (obecnie MTU) 6V-53 wraz z przekładniami mają jedynie przejść renowację, choć wcześniej proponowano ich wymianę na produkowane w Argentynie silniki MTU 6R 926 o mocy 295 koni mechanicznych sprężone z automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP504C z serii Ecomat. Uzupełnieniem tego wszystkiego ma być montaż elektrycznych napędów wieży, które razem z systemem kierowania ogniem poprawią celność armaty kalibru 90 milimetrów, oraz zastosowanie systemu łączności Thales SOTAS (współpracującym z radiostacją Harris Falcon III), który został już wdrożony w transporterach opancerzonych Guarani.

Nie przewiduje się natomiast ani zmiany dotychczasowej armaty (pomimo że we wcześniejszych latach demonstrowano Cascavela z wieżą Elbita uzbrojoną w armatę Mk 44 Bushmaster II), ani poprawy opancerzenia w zaprojektowanym jeszcze w latach 60. samochodzie pancernym. Nie można jednak wykluczyć możliwości dostosowania Cascaveli do strzelania rodzimymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi MSS-1.2 z użyciem dodatkowych wyrzutni montowanych po bokach wieży.

Samochody pancerne EE-9 miały pierwotnie zostać wycofane ze służby w Exército Brasileiro w ramach programu Guarani. Kołowe transportery opancerzone Iveco miał zastąpić zarówno Cascavele, jak i transportery EE-9 Urutu. Finalnie jednak nie wdrożono do użytku wersji wsparcia ogniowego wykorzystującej armaty kalibru 90 lub 105 milimetrów, a ponadto Brazylia odrzuciła ofertę zakupu rozpoznawczych samochodów pancernych Centauro. Modernizacja Cascaveli ma więc sprawić, że pozostaną w służbie przez kolejne piętnaście–dwadzieścia lat, przy czym brazylijski resort obrony podaje rok 2037 jako planowany termin zakończenia służby przez zmodernizowane wozy.

Zobacz też: Czarna Pantera i Leopard 2A7V rywalizują w Norwegii

(tecnodefesa.com.br)

Exército Brasileiro