Brytyjskie ministerstwo obrony zainicjowało prace nad chatbotem przeznaczonym do przekazywania różnego typu informacji przydatnych żołnierzom. W największym uogólnieniu chodzi o stworzenie „bojowej infolinii”.

Chatboty to programy przeznaczone do obsługi klienta, znane chociażby z infolinii operatorów telekomunikacyjnych. Wraz z rozwojem algorytmów sztucznej inteligencji rosną ich możliwości. W ciągu ostatnich lat ich zdolności ewoluowały z obsługi czatów do rozmów telefonicznych.

Ministerstwo obrony przyznało nieujawnionej brytyjskiej firmie wart 700 tysięcy funtów kontrakt na opracowanie wojskowego chatbota. Wymagania stawiane przed programem to dostępność poprzez wojskową taktyczną sieć łączności za pomocą zestawów radiowych lub urządzeń mobilnych.

„Bojowa infolinia” ma przekazywać żołnierzom, także na linii frontu, wszelkie niezbędne informacje od aktualnych map terenu i proponowanych marszrut po informacje wywiadowcze. Sztuczna inteligencja ma także segregować informacje według przydatności dla konkretnych oddziałów i żołnierzy.

Duży nacisk w programie ma być położony na bezpieczeństwo transferu danych. „Bojowa infolinia” będzie korzystać z bezpiecznego, wojskowego łącza satelitarnego. Na razie brak informacji o zabezpieczeniach przed atakami hackerskimi, aczkolwiek ich rozbudowany system należy uznać za pewnik.

Zobacz: BAE: Wirtualna rzeczywistość dla dowódców Royal Navy

(inews.co.uk)

US Army National Guard / Staff Sgt. Brett Miller