Brytyjskie biuro konstrukcyjne BMT poinformowało o zwodowaniu bezzałogowej łodzi w nowatorskim układzie pentamarana. Projekt jest własną inicjatywą firmy, wpisuje się jednak w program robotyzacji Royal Navy znany pod kryptonimem NavyX.
Układ pięciokadłubowca ma pozwolić na znaczne obniżenie oporu hydrodynamicznego w porównaniu z klasycznymi okrętami, a nawet trimaranami. Dzięki temu pentamaran ma również charakteryzować się znacznie niższym zużyciem paliwa niż inne jednostki.
Okręt BMT ma bardzo smukły, wąski kadłub główny i dwa kadłuby boczne, nazywane też sponsonami. Te ostatnie złożone są z dwóch kadłubów ustawionych jeden za drugim. Przy spokojnym morzu przednie kadłuby boczne nie są zanurzone, ich zadaniem jest poprawa stabilności na fali.
BMT widzi pentamaran w roli jednostki obserwacyjno-rozpoznawczej, zwalczania okrętów podwodnych lub hydrograficznej. Obszerna część rufowa pozwala też na przewożenie ładunków albo zabudowę lądowiska dla dronów.
W trakcie prac projektowych bardzo duży nacisk położono na zdolność do długotrwałego autonomicznego działania i niezawodność układu napędowego. Pentamaran otrzymał kilka niezależnych źródeł energii, aczkolwiek BMT nie zdradza szczegółów.
Układy wielokadłubowe nie zdobyły dotychczas uznania wojskowych. Spośród jednostek bojowych znajdujących się w służbie w układzie katamaranu zbudowano chińskie kutry rakietowe typu 022 i tajwańskie korwety typu Túo Jiāng. Na układ trimarana zdecydował się Austal, projektując LCS typu Independence. Kolejnym trójkadłubowcem w służbie US Navy mają stać się bezzałogowe łodzie typu Sea Hunter. Pod koniec ubiegłego roku pojawiły się także doniesienia o podjęciu przez Iran prac nad trójkadłubową fregatą.
Zalety układu wielokadłubowego w postaci lepszej stabilności i większej powierzchni pokładu zdobywają jednak powoli coraz większe uznanie projektantów, a w konsekwencji – także wojskowych. Widoczne jest to także w Wielkiej Brytanii, gdzie wielokadłubowce mogą wejść do służby w większej liczbie po roku 2040.
Zobacz też: US Navy: Kłopoty z katamaranami typu Spearhead
(ukdefencejournal.org.uk)