Komandor porucznik Justin Codd przyznał się do winy przed sądem wojskowym za doprowadzenie do kolizji wielozadaniowego atomowego okrętu podwodnego HMS Ambush z tankowcem. Kolizja wydarzyła się 20 lipca 2016 roku nieopodal Gibraltaru.
W wyniku wypadku okręt musiał przejść trzymiesięczny remont kosztujący 2 miliony funtów. Komandor został skazany na cofnięcie o rok starszeństwa, co będzie miało wpływ na możliwości jego dalszego awansu, i obniżkę pensji. Tak niski wyrok jest wynikiem doskonałej dotychczasowej służby, a wypadek w opinii sądu był wynikiem chwilowej nieuwagi, a nie beztroskiej postawy.
Feralny rejs był elementem Perishera – kursu szkoleniowego Royal Navy dla przyszłych dowódców okrętów podwodnych. Jest on uważany za najbardziej wymagające szkolenie tego typu na świecie. Komandor porucznik Codd był w tym rejsie dowódcą i nauczycielem.
Oskarżyciel, komandor John Atwill, powiedział, że kursanci szkolili się w kierowaniu okrętem podwodnym na głębokości peryskopowej i obserwowaniu pobliskiej żeglugi. Do wypadku doszło, ponieważ mimo dwóch peryskopów do dyspozycji Codd nie prowadził własnej obserwacji, ale polegał na informacjach od kursantów. Jeden z nich skoncentrował się na obserwacji jachtu Katharsis i nie ocenił należycie ryzyka z płynącym w pobliżu tankowcem MV Andreas. Atwill dodał, że decyzja Codda o skupieniu się na nauczaniu, a nie na dbaniu o bezpieczeństwo nałożyła się na błąd ucznia i doprowadziła do wypadku.
Obrońca, komandor Sean Moore, stwierdził, że był to najgorszy dzień w dotychczasowej dwudziestodwuletniej wybitnej służbie Codda. Dodał, że nikt nie zostaje nauczycielem Perishera tylko dlatego, że jest dobry. Musi być wśród najlepszych oficerów podwodnych Royal Navy. Obrońca podkreślił, że komandor był osobiście zaangażowany w wyjaśnianie przyczyn kolizji. Dodał, że wszyscy szkoleni przez niego kursanci zdali kurs Perisher.
Komandor pozostał nauczycielem, ale zweryfikował procedury szkoleniowe. Wcześniej był autorem podręcznika na temat użycia peryskopów optoelektronicznych, a na podstawie wniosków ze swojego wypadku przewodził pracom związanym ze zmianami w podręczniku.
Zobacz też: Pierwsze zanurzenie HMS Audacious
(theguardian.com)