Rheinmetall jest bardzo aktywny na AUSA 2019. Oprócz armaty czołgowej kalibru 130 milimetrów niemiecki koncern przedstawił bezzałogową wersję lekkiego pojazdu opancerzonego Wiesel. Konstrukcja nazwana Wiesel Digital jest oferowana jako część projektu Wiesel Wingman w ramach programu Robotic Combat Vehicle-Light (RCV-L) amerykańskich wojsk lądowych.

W tym założeniu roboty mają pełnić rolę „wiernego skrzydłowego”, ubezpieczającego skrzydła i tyły oddziałów wyposażonych w inne, większe, załogowe i bezzałogowe wozy bojowe. Początkowo wóz miał być oferowany w tandemie z Lynxem KF41, jednak wobec porażki tej konstrukcji należy spodziewać się ze strony Rheinmetalla elastycznego podejścia.

W pracach nad wozem Wiesel Digital wykorzystano rozwiązania opracowane na potrzeby robota bojowego Mission Master. Elementy sztucznej inteligencji umożliwiają działanie w trybie autonomicznym lub półautonomicznym. Możliwe jest także zdalne sterowanie pojazdem. Duży nacisk położono na zdolność do samodzielnego poruszania się w warunkach zakłócania GPS.

Wiesel Digital jest pierwszym pojazdem gąsienicowym wyposażonym w system drive-by-wire i certyfikowanym do uczestnictwa w ruchu drogowym (zobacz też: B-47 i początki fly-by-wire). Wszystkie mechaniczne i hydrauliczne elementy skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu zostały zastąpione elektronicznymi, z cyfrowym układem sterowania.

Pojazd otrzyma najprawdopodobniej standardowy w US Army zdalnie sterowany system uzbrojenia CROWS-J. Ma to zwiększyć szanse konstrukcji Rheinmetalla w programie RCV-L. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Wiesel był już testowany przez amerykańskie wojska lądowe w roku 2015.

Zobacz też: Bezzałogowa wersja singapurskiego bwp Hunter

(esut.de)

Rheinmetall