Komponent Powietrzny Sił Obronnych Belgii poinformował o odebraniu pierwszego samolotu transportowego A400M Atlas. Maszyna o numerze seryjnym MSN106 i numerze bocznym CT-02 przeleciała wczoraj z lotniska Sewilla-San Pablo do bazy Melsbroek w północno-wschodniej Brukseli, gdzie wylądowała po godzinie 14.00. MSN106 oblatano w Sewilli 1 sierpnia.
Belgia zamówiła siedem A400M. Ósmą maszynę będzie użytkować wspólnie z Luksemburgiem, w belgijsko-luksemburskiej jednostce lotniczej, stacjonującej w Belgii. Pierwotnie miała otrzymać wszystkie egzemplarze do końca 2020 roku, jednak z powodu wielu problemów trapiących samolot produkcja uległa znacznemu opóźnieniu. Późniejsze przestoje spowodowała pandemia choroby COVID-19.
Obecnie zakończenie dostaw ma nastąpić w 2023 roku, ale opóźnienia w produkcji mogą odcisnąć piętno na realizacji zaktualizowanych planów. Na razie jednak ich realizacja przebiega stosunkowo gładko. W pierwszej połowie przyszłego roku wojska lotnicze Belgii odbiorą drugiego Atlasa.
– Pomimo wyzwań związanych z wirusem SARS-CoV-2 nasze zespoły zgodnie z planem dostarczyły w tym roku wszystkie dziesięć samolotów tego typu, a tym samym flota eksploatowanych na świecie A400M zwiększyła się do dziewięćdziesięciu ośmiu samolotów – chwalił się szef działu samolotów wojskowych Airbus Defence and Space, Alberto Gutierrez.
W składzie Luchtcomponentu Atlasy zastąpią C-130H stacjonujące w bazie Melsbroek i należące do 20. Eskadry 15. Skrzydła Transportowego. Proces wycofywania tych przestarzałych maszyn rozpoczęto w grudniu 2017 roku, wraz z pożegnaniem C-130H numer CH-08. Wycofanie ostatniego z dwunastu C-130H kupionych w 1972 roku w celu zastąpienia starzejących się samolotów Fairchild C-119 Flying Boxcar i DC-3/C-47 Dakota zaplanowano na grudzień 2021 roku.
CH-06 utracono 15 lipca 1996 roku w katastrofie w bazie lotniczej Eindhoven w południowej Holandii. Zginęły wówczas trzydzieści cztery osoby, w tym czterej członkowie załogi. CH-02 uległ zniszczeniu 4 maja 2006 roku. Doszło wówczas do pożaru w hangarze przedsiębiorstwa Sabena Technics w Zaventem podczas prac konserwacyjnych. Zastąpił go w marcu 2009 roku C-130E używany wcześniej przez tak zwanych łowców huraganów. Zbudowano go dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w 1965 roku, ale dostosowano do tego samego standardu co reszta belgijskiej floty C-130H i oznaczono CH-13.
Zobacz też: Marina Militare kupi cztery okręty podwodne typu U212 NFS
(informacja prasowa)