Podczas trwającego obecnie Tygodnia Sił Zbrojnych BAE Systems i Royal Navy ogłosiły zawarcie kontraktu o wartości 3,2 miliona funtów na dostawę łodzi autonomicznej, która zwiększy zdolności obronne brytyjskiej marynarki wojennej. Autonomiczna łódź półsztywna Pacific 24 jest bezzałogowa, ma więc potencjał do wykonywania zadań niebezpiecznych, takich jak ochrona sił i zwalczanie piractwa. Łódź ma stanowić wyposażenie okrętów Royal Navy.
Łódź autonomiczna powstała poprzez modyfikację załogowej łodzi półsztywnej, również nazwanej Pacific 24 i produkowanej od kilku lat. Klasyczne Pacifiki 24 znajdują się na wyposażeniu wielu typów brytyjskich okrętów, służą do prowadzenia operacji ratunkowych, patrolowych czy abordażowych. Poza tym są wykorzystywane przez różne brytyjskie siły policyjne i ratunkowe.
Łódź kupiono w ramach programu Navy X, który ma na celu dostarczanie nowych rozwiązań technicznych marynarce wojennej i piechocie morskiej. Autonomiczne zdolności łodzi półsztywnej Pacific 24 mogą zwiększyć zdolność Royal Navy do ochrony marynarzy znajdujących się w zasięgu jej operowania, ponieważ jednostka jest w stanie wykonać zadania bez załogi i może być kierowana z okrętu. Misje takie mogą obejmować operacje przeciwko piratom, kontrolę granic, gromadzenie danych wywiadowczych i ochronę sił.
– Rozpoczęcie prób bezzałogowej łodzi Pacific 24 jest ważnym krokiem naprzód w rozwoju autonomicznych zdolności Royal Navy do zagwarantowania, że nasza flota pozostanie w czołówce innowacji i techniki wojskowej, gotowa sprostać ewoluującym zagrożeniem współczesnej wojny – powiedział minister odpowiedzialny za zamówienia dla wojska Jeremy Quin.
– Jest to kluczowy krok we wspieraniu projektu Navy X, przekształcając to, co pierwotnie było innowacyjnym eksperymentem badawczo-rozwojowym, w rzeczywiste zdolności Royal Navy – dodała Brooke Hoskins z BAE Systems. – Kontrakt ten jest jedną z pierwszych umów na autonomiczne łodzie w projekcie Navy X. Wspieramy wymagania Royal Navy, obejmujące zwiększenie jej skuteczności operacyjnej przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia lub zagrożenia dla marynarzy.
Łódź zwodowano w Trafalgar Wharf w Portsmouth na początku czerwca, pomimo wyzwań związanych z obecną pandemią COVID-19. Serię prób odbiorczych zaplanowano na dalszą część roku. Sukces tych prób może zdecydować, czy Royal Navy zdecyduje się na zmodernizowanie, czy zamówienie całej floty takich jednostek. Może to obejmować ich wdrożenie jako wyposażenia przyszłych okrętów, takich jak fregaty typu 26 lub typu 31.
Zobacz też: Francuskie wojsko zatrudni pisarzy science fiction
(Informacja prasowa)