Przedsiębiorstwo BAE Systems snuje wielkie plany co do eksportu opancerzonego pojazdu wielozadaniowego AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). Instrumentem do tego, aby podołać równoczesnemu zapotrzebowaniu amerykańskich wojsk lądowych i potencjalnych klientów zagranicznych, ma być zwiększenie zdolności produkcyjnej zakładu w Yorku w stanie Pensylwania. Tempo ma sięgnąć 220 pojazdów rocznie.

O planach BAE Systems można było się przekonać podczas targów przemysłu obronnego Eurosatory, które odbyły się w ubiegłym tygodniu. Dyrektor programu AMPV Bill Sheehy i dyrektor ds. międzynarodowego rozwoju biznesowego na Europę Paul Zukowski rozmawiali z garstką reporterów na temat programu wymiany transporterów opancerzonych M113, współpracy z US Army i pozyskiwaniem nowych klientów.

Pierwszy krok w kierunku zwiększenia skali produkcji wykonano w marcu. Wówczas postanowiono, że z linii produkcyjnej zamiast 130 wozów rocznie będzie zjeżdżać nawet 195–197, co ma być równowartością półtorej brygady. Do docelowych 220 jeszcze dużo brakuje. Osiągnięcie tej liczby ma ułatwić uruchomiona na początku roku dodatkowa funkcja spawania zrobotyzowanego.

Według przedstawicieli spółki zwiększa ona jakość produkcji, co jednocześnie przekłada się na wzrost jej tempa. Zakład w Yorku mógłby obsłużyć kilka mniejszych zamówień zagranicznych, ale w przypadku większego zamówienia lub zamówienia na wiele wariantów uruchomienie produkcji lokalnej mogłoby być realną opcją.

Jakie warianty specjalistyczne będą powstawać w pierwszej kolejności? Obecny plan amerykańskich wojsk lądowych obejmuje wprowadzenie pięciu konfiguracji pojazdów: transportera opancerzonego M1283 General Purpose (GP), pojazdu dowodzenia M1286 Mission Command (MCmd), moździerza samobieżnego M1287 Mortar Carrier Vehicle (MCV), wozu ewakuacji medycznej M1284 Medical Evacuation Vehicle (MEV) i opancerzonego ambulansu M1285 Medical Treatment Vehicle (MTV).

Rozważa się dodatkowe warianty, w tym wykorzystanie platformy jako załogowego wozu sterującego dla bezzałogowych pojazdów bojowych. Według Sheehy’ego BAE Systems i wojska lądowe rozpoczęły już rozmowy w sprawie stworzenia takiego wariantu. Co więcej, spółka zamierza stworzyć nosiciela uzbrojenia, które będzie zwalczać bezzałogowe statki powietrzne. AMPV trafiać będą do uzbrojenia amerykańskich artylerzystów, którzy wykorzystują wozy dowodzenia M577 i M1068, zbudowane na bazie starych M113.

Tegoroczne Eurosatory stało się też okazją do zaprezentowania wariantu z 30-milimetrową armatą automatyczną osadzoną w wieży MCWS (Medium Caliber Weapon System) od Oshkosh Defense. Wóz oznaczony AMPV NxT miał debiut w marcu podczas AUSA Global Force 2024. Wieżą ta dobrze znana jest z kołowych bojowych wozów piechoty Stryker, które uzbrojono w 30-milimetrową armatę automatyczną ATK XM813 zasilaną amunicją programowalną. Stanowi też wyposażenie gąsienicowego bezzałogowego pojazdu EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle).

28 marca BAE Systems otrzymało kontrakt o wartości 754 milionów dolarów (nieco ponad 3 miliardy złotych), który przedłużył produkcję rodziny AMPV dla US Army. W tamtym momencie druga faza produkcji seryjnej otrzymała zielone światło. Pojazdy będą zjeżdżać z linii produkcyjnej w okresie od marca 2026 roku do lutego 2027 roku. Pierwszą umowę o wartości 797 milionów dolarów (3,3 miliarda złotych) podpisano 1 września 2023 roku.

W marcu pisaliśmy o odbiorze przez US Army wozu AMPV w wariancie moździerza samobieżnego. XM1287 Mortar Carrier Vehicle powstał poprzez integrację wieży ze 120-milimetrowym moź­dzierzem NEMO fińskiego przed­siębiorstwa Patria Land Systems z podwoziem AMPV. Obecnie przechodzi rygorystyczne testy poligonowe i ocenę operacyjną.

W tamtym miesiącu potencjał pojazdu sprawdzano na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie. Wóz następnie udał się do Fort Moore (wcześniej Fort Benning) w Georgii, gdzie tego lata przejdzie kolejne testy. Po tej kampanii okaże się, czy spełnia on wszystkie wymagania programu Mortar Future Indirect Fire Turret (FIFT). Idea nowej konstrukcji zasadza się na pakiecie ulepszeń ExMEP (Mission Equipment Package) pozwalającym na szybką integrację moździerza.

AMPV zastępować będą obecnie wykorzystywane wozy M1064A3 z moź­dzierzami kalibru 120 mili­metrów na zmodyfikowanym podwoziu M113. Załogę XM1287 tworzy czterech żołnierzy: po dwóch do obsługi pojazdu i moździerza. US Army zakłada pozyskanie 386 wozów w wariancie moździerza samobieżnego, które współdziałać będą z XM1286, następcą wozu M1068A3. Wojska lądowe chcą kupić 993 pojazdy w tym wariancie. Modułowość AMPV i zastosowanie ExMEP pozwala na tworzenie wielu wersji specjalistycznych. W październiku zaprezentowano pojazd do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych (C-UAS) z bezzało­gowym systemem wieżowym Moog Reconfigurable Integrated-weapons Platform (RiwP).

Ponadto Sheehy spodziewa się również wzrostu zainteresowania użytkowników M113 (których jest bez liku) zastąpieniem ich przez AMPV. Spółka prowadzi już zaawansowane rozmowy z Rumunią na temat wprowadzenia wariantów tych pojazdów do uzbrojenia tamtejszych wojsk lądowych. W listopadzie Bukareszt otrzymał zielone światło od amerykańskiego Departamentu Stanu na zakup pięćdziesięciu czterech czołgów M1A2 Abrams SEPv3 z wyposażeniem towarzyszącym. Polska nabywająca czołgi z rodziny M1 Abrams również będzie celem włodarzy BAE Systems. Już teraz w planach jest zaoferowanie wersji dowódczej AMPV i wariantów medycznych. Mają być to pojazdy „dobrze dopasowane” do wsparcia polskich czołgów. Nie ma jednak żadnych konkretów.

Warto pamiętać, że AMPV będą stawać się coraz mocniejszym filarem amerykańskich wojsk lądowych. W marcu 2023 roku do 1. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego (ABCT) z 3. Dywizji Piechoty w Fort Stewart w stanie Georgia trafiło pierwszych dwadzieścia seryjnych AMPV. Jeśli BAE Systems będzie skore do zlokalizowania procesu produkcji (w większości zapewne montowania ich u odbiorców), być może łatwiej będzie zdobyć kontrakty zagraniczne.

BAE Systems