Australijski Departament Obrony poinformował 5 marca o wycofaniu ze służby w Royal Australian Air Force (RAAF) czterdziestu sześciu samolotów wielozadaniowych F/A-18A/B Hornet. Maszyny pochodzą z 75. i 77. Eskadry Myśliwskiej z baz lotniczych Tindal i Williamtown oraz 2. Eskadry Szkolnej z Williamtown. Jednocześnie poinformowano, że wszystkie z wyjątkiem czterech maszyn, które Canberra zachowa, mogą zostać odsprzedane prywatnemu przedsiębiorstwu – amerykańskiej spółce Air USA.

Na razie nie opublikowano szczegółowych informacji dotyczących sprzedaży. Nie wiadomo, ile samolotów trafi do Stanów Zjednoczonych i jak wysoka będzie wartość odstępnego. Z egzemplarzy, które pozostaną w Australii, jeden trafi do bazy Tindal, jeden – do Australian War Memorial w Canberze, a dwa – do Fighter World Museum w Williamtown.

Do czasu odbioru wszystkie maszyny będą przechowywane w bazie Williamtown, na północ od Newcastle. Po sfinalizowaniu transakcji samoloty będzie trzeba przygotować i przetransportować do Stanów Zjednoczonych. Prace wykonywane będą systematycznie i zajmą trzy lub cztery lata. Szacuje się, że utrzymanie potencjału Hornetów może kosztować kilkaset milionów dolarów. W bazie zajmować się tym będzie dwudziestu czterech pracowników. Pracownicy przedsiębiorstw lotniczych w kraju będą naprawiać i dostarczać komponenty na miejsce.

Przedsiębiorstwo Air USA zajmuje się szkoleniem z zakresu symulacji walk powietrznych, oferując usługi amerykańskim wojskom lotniczym, marynarce wojennej i piechocie morskiej, a także siłom sojuszników. Maszyny, którymi dysponują, służą jako potencjalny przeciwnik, odgrywając rolę analogiczną do eskadr agresorów.

Air USA jest jednym z podmiotów, któremu amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Bojowego udzieliło w październiku 2019 roku zamówienia na szkolenie pilotów. Obecnie przedsiębiorstwo ma na wyposażeniu szesnaście przestarzałych samolotów, w tym jedenaście BAe Hawków, jednego L-39C, cztery L-39ZA i dwa MiG-i-29UB. Aby sprostać wymaganiom stawianym przez Waszyngton, niezbędne jest sięgnięcie po maszyny, które zapewnią wysoki poziom szkolenia.

RAAF dysponował ogółem siedemdziesięcioma pięcioma Hornetami w wersjach A i B odbieranymi od 1985 roku. Dwadzieścia pięć maszyn odsprzedano – po zgodzie Stanów Zjednoczonych – Kanadzie w listopadzie 2018 roku. Pierwsze maszyny wylądowały na kanadyjskich lotniskach w lutym 2019 roku. Wszystkie samoloty trafią do jednostek do końca 2021 roku. Cztery australijskie Hornety skreślono ze stanu RAAF-u z różnych powodów.

Canberra robi miejsce dla siedemdziesięciu dwóch F-35A Lightningów II (w kontrakcie zawarto opcję na ewentualne nabycie kolejnych 28). Do tej pory australijskie lotnictwo wojskowe otrzymało dwadzieścia sztuk, które weszły na uzbrojenie 3. Eskadry Myśliwskiej z bazy Williamtown.

Zobacz też: Australijski C-130 z zasobnikiem Litening

(warisboring.com, thedrive.com)

SGT David Gibbs / Commonwealth of Australia, Department of Defence