Strategiczny Przegląd Obronny z 2023 roku ukształtował formę zamówień sprzętowych Australian Army, dając priorytet zwłaszcza kwestiom, które mają ją przygotować do odparcia wroga przybywającego od strony morza. W miarę dostosowywania się do tych zaleceń rośnie zapotrzebowanie na lżejsze pojazdy, lepiej przystosowane do operacji na obszarach przybrzeżnych. Oprócz modernizacji taboru cięższych pojazdów – przez zakup kołowych transporterów opancerzonych Boxer, czołgów podstawowych M1A2 Abrams czy bojowych wozów piechoty AS21 Redback – potrzebna jest zupełnie inna kategoria wozów.
Canberra podpisała umowę z przedsiębiorstwem Polaris, które ma mocną pozycję na rynku lekkich pojazdów, oferującym terenowe Polarisy DAGOR 4 × 4 (Deployable Advanced Ground Off‑road). Kontrakt o wartości 22 milionów dolarów australijskich (niemal 59 milionów złotych) zakłada dostawę nieujawnionej dotąd liczby pojazdów w ciągu dwóch lat. Wśród zamówionych wariantów znajdą się pojazdy do transportu żołnierzy, rozpoznania ekspedycyjnego i do zadań transportowych.
Australijskie siły specjalne otrzymały w 2015 roku małą liczbę tych pojazdów w celu oceny przydatności dla tamtejszych komandosów. Australijskie Polarisy DAGOR 4 × 4 będą wyposażone w dieslowski silnik z turbodoładowaniem, który może być zasilany zarówno olejem napędowym, jak i paliwem lotniczym; maksymalny zasięg wynosi 805 kilometrów. Pojazd jest przystosowany do transportu do dziewięciu osób, a jego ładowność wynosi do 1814 kilogramów. Dzięki temu po modyfikacjach może być stosowany jako nosiciel ciężkiego uzbrojenia.
– Jesteśmy dumni, że możemy zapewnić tę możliwość personelowi australijskiemu – powiedział Michael Cannell, kierownik do spraw sprzedaży i operacji w Polaris Australia. – Pojazd terenowy DAGOR pozwoli zespołom poruszać się szybciej, przewozić więcej i znacznie zmniejszyć zmęczenie bojowe w skomplikowanym terenie, który w przeciwnym razie należałoby pokonywać pieszo.
Generał brygady Doug Pashley, dowódca 1. Brygady Australian Army w Darwin, podkreśla, że australijska ciężka brygada zmechanizowana przechodzi obecnie wielką metamorfozę. Ma stać się lżejsza i bardziej mobilna, stąd różne eksperymenty z pojazdami, które taką mobilność będą w stanie zapewnić. Szuka się również nowych sposobów wykorzystania pojazdów Supacat HMT Extenda Mk 2 używanych przez siły specjalne. 89 wozów SOV-Cdo, w tym kilka wariantów SOV-Logistics, zamówiono dla 2. Pułku Komandosów i żołnierzy Special Air Service Regiment. W 2022 roku pojazd zaprezentowano w odmianie wsparcia ogniowego z haubicą o miękkim odrzucie M119 SRT (Soft Recoil Technology) kalibru 105 milimetrów. W 2023 roku czternaście sztuk w wariancie podstawowym przekazano Ukrainie.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1600 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Cytowany wyżej Cannell stwierdził ponadto, że w regionie w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił ogólny wzrost zainteresowania pojazdami terenowymi. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, podczas wrześniowych targów Land Forces 2024 w Melbourne Polaris zaprezentował ultralekki pojazd MRZR-A, dostępny w wariantach z miejscami dla dwóch lub czterech osób.
Siły Obronne Australii wyciągają wnioski z transformacji podjętej przez inne państwa rozwijające zdolności do walki w strefach przybrzeżnych. Zarówno US Marine Corps, jak i Royal Marines nabyły lekkie pojazdy, więc baza do nauki jest ogromna, tym bardziej że Australia stawia na współpracę ze Stanami Zjednoczonymi jako na podstawę swojej strategii obronnej.
144 nieduże czteromiejscowe pojazdy Polaris MRZR-D4 pozyskał amerykański Korpus Piechoty Morskiej. Mają być używane do dyskretnego zaopatrywania zamaskowanych wysuniętych baz na terytorium przeciwnika, dowozu personelu i ewakuacji rannych. Pojazdy sprawdzały się podczas użytkowania i znalazły zainteresowanie u sojuszników. W ubiegłym roku US Marine Corps rozpoczął wprowadzanie ultralekkich wozów rodziny MRZR Polaris Alpha w ramach Force Design 2030. ULTV może być transportowany za pomocą śmigłowców CH-47 Chinook lub tiltrotorów V-22 Osprey. Australijczycy mogą czerpać z amerykańskich doświadczeń w zakresie liniowego wykorzystania tych pojazdów.
Polaris nie jest jedyną firmą, która chce skorzystać ze zmieniających się australijskich i regionalnych potrzeb w zakresie uzbrojenia. Również na Land Forces 2024 lokalne przedsiębiorstwo Bale Defence, oferujące już pojazdy terenowe RTV2 i RTV4, zaprezentowało sześciokołowy pojazd RTV6. Bale Defence dostarczyło 19 dwumiejscowych RTV australijskim wojskom lądowym w latach 2014–2015, a siły specjalne w 2021 roku zamówiły kilkadziesiąt zmodernizowanych RTV2 za 6,2 miliona dolarów. Ładowność RTV6 wynosząca 1,5 tony sprawia, że dobrze nadają się do przewożenia zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia, systemów obserwacyjnych i systemów przeciwdronowych.
Supacat zaprezentował na Land Forces 2024 pojazd ogólnego przeznaczenia Medium Utility Vehicle (na zdjęciu tytułowym), bazujący na Toyocie Hilux. Dostępny w konfiguracjach 4 × 4 (długości 5,45 metra) i 6 × 6 (długości 6,45 metra) MUV jest owocem współpracy brytyjskich i australijskich oddziałów Supacata. Charakteryzuje się dopuszczalną masą całkowitą 6500 kilogramów i ładownością 3 tysięcy kilogramów. Ma wypełnić lukę między cięższymi wozami High Mobility Transporter (HMT) a lekkimi All Terrain Mobility Platform (ATMP). Docelową grupą klientów MUV są siły specjalne, ale pojazd ten może być również wykorzystywany w innych rodzajach sił zbrojnych do transportu żołnierzy, przenoszenia uzbrojenia i innych zadań.
W sierpniu AEP Engineering z Queensland ogłosiła, że Australian Army nie jest zainteresowana lekkim pojazdem rozpoznawczym (MLRV). Mocno zmodyfikowany pojazd z napędem na sześć kół bazuje na Toyocie LandCruiser 79 Series z silnikiem V8 (ten model wycofano tego lata i wszystkie nowe pojazdy będą teraz napędzane 2,8-litrowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem). MLRV były brane pod uwagę przez Regionalne Jednostki Obserwacyjne – wyspecjalizowane pododdziały piechoty rozmieszczone wzdłuż odległych obszarów przybrzeżnych Australii.
Osobną kwestią pozostaje to, czy Australia będzie zainteresowana amerykańskim pojazdem drużyny piechoty ISV (Infantry Squad Vehicle). Wóz zdolny jest do przewożenia drużyny dziewięciu żołnierzy. Przy masie własnej tylko 2400 kilogramów ma ładowność minimum 1450 kilogramów. Może być przenoszony na zewnętrznym zawiesiu śmigłowców UH-60 Black Hawk i CH-47 Chinook, a także na pokładach samolotów C-130 i C-17 oraz śmigłowców CH-47. Z ładowni większych samolotów może być zrzucany z niewielkiej wysokości.
ISV bazuje na zmodyfikowanym podwoziu Chevroleta Colorado ZR2 i w niemal 90% składa się z dostępnych na rynku podzespołów. Napędzany jest turbodoładowanym silnikiem diesla Duramax o pojemności 2,8 litra i mocy 139 kilowatów sprzężonym z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Podstawowym celem wprowadzenia nowych samochodów jest zwiększenie mobilności piechoty aeromobilnej US Army w trudnym terenie – pojazd ma dostarczać żołnierzy na pole walki bez uszczerbku dla ich kondycji psychofizycznej. ISV trafią do jedenastu brygadowych zespołów bojowych piechoty (IBCT), w każdym z nich służyć będzie po 59 pojazdów. Obok cięższych JLTV będą głównymi środkami transportowymi żołnierzy.