Brazylijskie przedsiębiorstwo Desenvolvimento Aeronáutico (DESAER) i portugalskie centrum inżynierii i rozwoju Centro para a Excelência e Inovação na Indústria Automóvel (CEiiA) wspólnie rozpoczęły prace nad nowym dwusilnikowym lekkim samolotem transportowym ATL-100. Celem współpracy jest zaprojektowanie, budowa i sprzedaż nowego samolotu.
CEiiA zajmuje się projektowaniem i rozwojem produktów z branży motoryzacyjnej, lotniczej, mobilności miejskiej i kosmicznej. Uczestniczyła w rozwoju samolotu Embraer KC-390 Millennium, śmigłowca Leonardo AW159 Wildcat, a wspólnie z portugalskimi siłami powietrznymi opracowała samolot bezzałogowy UAS30. Ponadto na zlecenie Europejskiej Agencji Dozoru Morskiego monitoruje wyłączną strefę ekonomiczną Islandii z wykorzystaniem samolotów bezzałogowych Hermes 900.
ATL-100 w wersji bazowej będzie samolotem transportowym, ale od początku został pomyślany jako maszyna wielozadaniowa, która dostępna będzie również w wersji cywilnej. W siłach zbrojnych ATL-100 będzie mógł wykonywać zadania transportowe, poszukiwawczo-ratunkowe, desantowe, dozoru morskiego, łącznikowe, ewakuacji medycznej, dozoru granic i wsparcia operacji specjalnych.
Według założeń ATL-100 ma mieć maksymalną masę startową 7500 kilogramów, prędkość przelotową około 400 kilometrów na godzinę, udźwig maksymalny 2500 kilogramów, zasięg 2400 kilometrów i osiągać pułap 7600 metrów. Długość samolotu wyniesie 16 metrów, wysokość – 6 metrów, a rozpiętość skrzydeł – 20 metrów.
Zobacz też: Trzecia wojna światowa wg naukowców z Princeton
(janes.com)