Hiszpańska marynarka wojenna anulowała planowany remont dieslowsko-elektrycznego okrętu podwodnego Mistral typu S-70 (klasyfikowanego szerzej jako typ Agosta). Powodem tej decyzji był „dobry postęp” w ramach programu S-80 Plus, który wcześniej borykał się z problemami natury technicznej i finansowej.

Prace remontowe nad trzecim okrętem podwodnym typu S-70 – Mistralem (S-73) – zatwierdzono w 2015 roku z powodu szeregu problemów technicznych, opóźnień i przesunięć w kalendarzu budowy nowych okrętów podwodnych. Mistral eksploatowany jest od 1985 roku.

Trzy okręty tego typu – Galerna, Mistral i Tramontana – nadal są w służbie. Siroco wycofano w czerwcu 2012 roku, gdyż ministerstwo obrony nie znalazło 25 milionów euro na kontrakt remontowy z Navantią. Próbowano okręt sprzedać tureckiej, a potem tajlandzkiej marynarce wojennej, ale nie znaleziono chętnego i zdecydowano się go zezłomować.

Galerna i Tramontana przeszły już remonty, które pozwolą im służyć do czasu pojawienia się w linii następców. Mogą pozostać w służbie nawet do 2028 roku.

Porzucenie planów remontu Mistrala ogłoszono 20 grudnia, wkrótce po tym, jak w stoczni Navantii w Kartagenie połączono wcześniej przygotowane i wyposażone bloki kadłubowe – konstruowanego od 2005 roku – przyszłego prototypowego Isaaca Perala (S-81). Teraz przed stoczniowcami etap prac instalacyjnych i wyposażeniowych, w tym zamontowanie napędu niezależnego od powietrza. Po zakończeniu prac przyjdzie czas na wodowanie i testy.

Według obecnych planów zbudowane zostaną cztery okręty tego typu: Isaac Peral (S-81), Narciso Monturiol (S-82), Cosme García (S-83) i Mateo García de los Reyes (S-84).

Zobacz też: Hiszpania: 674 tys. euro za zdjęcie niszczyciela min z mielizny

(janes.com)

Jniemenmaa, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported