Minister obrony narodowej Argentyny podpisał kontrakt na modernizację siedemdziesięciu czterech czołgów podstawowych TAM (Tanque Argentino Mediano, argentyński czołg średni), które znajdują się na wyposażeniu Ejército Argentino. Drugą stronę reprezentowali przedstawiciele izraelskiego Departamentu Wsparcia Obronności (Sibat), rządowej agencji ulokowanej w ministerstwie obrony tego kraju. Modernizacją do wariantu 2C zajmie się izraelski Elbit, wartość kontraktu wyniesie sto jedenaście milionów dolarów.
Na mocy umowy Elbit dostarczy wszelkie potrzebne części, które pozwolą na wykonanie prac na terytorium Argentyny. Do tego izraelska firma zapewni transfer wymaganych technologii, szkolenie zasobów ludzkich oraz wszelką pomoc techniczną i logistyczną, która będzie potrzebna do ponownego wprowadzenia wozów do służby.
– Modernizacja TAM-ów jest dla nas symbolem, ponieważ są to czołgi zaprojektowane i wyprodukowane w Argentynie – powiedział sekretarz nauki, techniki i produkcji obronnej, Santiago Rodriguez. Wyjaśnił również, że linia produkcyjna argentyńskich czołgów zostanie zainstalowana w halach zakładów wojskowych Agrupación de Arsenales 601 w Boulogne Sur Mer.
Ogółem zmodernizowanych zostanie dwieście trzydzieści pięć TAM-ów. Podpisana przed kilkoma dniami umowa jest już drugą przewidującą unowocześnienie pojazdów pancernych tego typu. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych prac zmodyfikowane zostaną układy kierowania ogniem i obserwacji pola walki. Pojazdy otrzymają sterowany elektrycznie napęd wieży, pomocniczą jednostkę zasilającą (APU), system wczesnego ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką laserową, osłonę termiczną lufy, kamery termowizyjne dla kierowcy i dowódcy (dzienno-nocny system obserwacji). Ponadto czołgi nabędą zdolność do wystrzeliwania pocisków przeciwpancernych LAHAT naprowadzanych metodą laserową, testowanych już w czołgach Arjun Mk I i Mk II.
TAM-y to czołgi podstawowe w służbie armii argentyńskiej. Brak doświadczenia i odpowiednich zasobów do projekcji i produkcji rodzimego czołgu od podstaw zmusiły argentyńskie ministerstwo obrony do współpracy z niemiecką firmą Thyssen Henschel. Pojazd został opracowany przez niemiecko-argentyński zespół inżynierów i oparty na podwoziu bojowego wozu piechoty Marder.
(armyrecognition.com; Joaquín Alvarez Riera, domena publiczna)