W najbliższym czasie samolot niemieckich linii lotniczych Lufthansa wykona specjalne loty na Falklandy, których celem będzie przewiezienie naukowców w sposób gwarantujący uniknięcie zakażenia i rozprzestrzenienia się COVID-19. Z powodu pandemii tradycyjna trasa z międzylądowaniem w Kapsztadzie jest zamknięta, więc niemiecki przewoźnik zwrócił się do Argentyny z prośbą o zezwolenie na przelot na Falklandy. Argentyńskie ministerstwo spraw zagranicznych zinterpretowało fakt złożenia prośby o zgodę na przelot na Falklandy jako pośrednie przyznanie, że archipelag należy do Argentyny.

– Waga prośby o zezwolenie na przelot skierowana przez Lufthansę do władz argentyńskich jest szczególnie podkreślana, ponieważ implikuje to uznanie Malwinów za terytorium argentyńskie – powiedział argentyński minister spraw zagranicznych Felipe Solá.



Rzecznik prasowy niemieckiego ministerstwa spraw zagranicznych stwierdził, że jest to błędne założenie.

– Działalność przedsiębiorstw prywatnych nie może być utożsamiana z rządem Republiki Federalnej Niemiec i nie ma międzynarodowych konsekwencji prawnych. Stanowisko Niemiec w sprawie Falklandów pozostaje niezmienione.

Według rządu argentyńskiego Lufthansa poprosiła o zgodę na dwa przeloty zaplanowane na 1 lutego i 30 marca. Samolot Airbus A350 przewiezie naukowców i zaopatrzenie do Mount Pleasant. Następnie badacze zaokrętują się na statek badawczy RV Polarstern i wyruszą do Antarktyki prowadzić badania nad zmianami klimatu. Dodatkowo linia lotnicza poprosiła argentyńskie cywilne władze lotnicze i regionalne o umożliwienie lądowania na lotnisku Ushuaia na Ziemi Ognistej, gdyby lądowanie na Falklandach było niemożliwe, na przykład z powodu pogody.

Baza lotnicza RAF Mount Pleasant ze względu na nowoczesną infrastrukturę wykorzystywana jest również jako de facto główny cywilny port lotniczy archipelagu.
(Donald Morrison, Creative Commons Attribution 2.0 Generic)

Dodatkowo argentyńskie ministerstwo spraw zagranicznych poinformowało, że niemiecka ambasada zwróciła się do argentyńskiej straży wybrzeża o pozwolenie na wejście RV Polarstern do portu Port Stanley, nazywanego przez Argentyńczyków Puerto Argentino.



W tym kontekście wato przypomnieć, że od niedawna Argentyna prowadzi nową politykę zagraniczną w kwestii Falklandów/Malwinów. Kraj ten ma zamiar wykorzystać do swoich celów wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Argentyńscy dyplomaci mają przekonywać swoich partnerów z państw Unii Europejskiej do określania archipelagu mianem „terytorium spornego”, a nie brytyjskiego terytorium zamorskiego. Felipe Solá rozmawiał o tej sprawie pod koniec 2020 roku z Augustem Santosem – ministrem spraw zagranicznych Portugalii, która od nowego roku sprawuje prezydencję w Unii Europejskiej.

Argentyna twierdzi, że archipelag stał się jej własnością z chwilą uzyskania niepodległości od Hiszpanii w roku 1816. Wielka Brytania podkreśla zaś prawo mieszkańców Falklandów do samostanowienia. 2 kwietnia 1982 roku Argentyna dokonała inwazji na Falklandy. W odpowiedzi Wielka Brytania przeprowadziła operację „Corporate” z zadaniem odzyskania wysp. Operacja zakończyła się sukcesem Brytyjczyków 14 czerwca 1982 roku – data ta jest najważniejszym świętem na Falklandach. W referendum w 2013 roku na 1517 głosujących (z 1650 uprawnionych) przeciwko utrzymaniu status quo opowiedziały się trzy osoby.

Lot pod specjalnym nadzorem

Do przelotu non-stop z Hamburga do Mount Pleasant zostanie wykorzystany samolot A350-900. Trasa o długości 13 700 kilometrów będzie najdłuższym przelotem w historii niemieckich linii lotniczych. Ze względu na pandemię COVID-19 przygotowania do lotu rozpoczęły się już latem 2020 roku.



W tej chwili cała załoga i wszyscy pasażerowie odbywają już dwutygodniową kwarantannę. Załoga jest liczniejsza niż w czasie zwykłych lotów, ponieważ są w niej również technicy, którzy zajmą się na miejscu obsługą techniczną samolotu. Po wylądowaniu na wyspie wszyscy jeszcze raz przejdą kolejną kwarantannę. Na pokładzie znajdzie się dziewięćdziesięciu dwóch pasażerów – naukowców z Instytutu Alfreda Wegenera i załoga statku RV Polarstern.

Niemiecki lodołamacz badawczy RV Polarstern wszedł do służby w 1982 roku. Może pływać z prędkością 5 węzłów przy lodzie 1,5 metra, a grubszy lód może pokonywać metodą taranowania.
(Hannes Grobe, Alfred Wegener Institute, CC BY-SA 2.5)

Specjalnemu traktowaniu zostanie poddany również bagaż. Wszystkie towary zostaną zdezynfekowane na krótko przed umieszczeniem ich w lukach bagażowych, a po załadowaniu luki zostaną zamknięte aż do odlotu. Ponadto wszystkie odpadki wytworzone w czasie lotu pozostaną na pokładzie samolotu i zostaną usunięte dopiero po powrocie do Niemiec.

W trzydziestą pierwszą rocznicę wojny nasz serwis opublikował cykl artykułów poświęconych najważniejszym lądowym, morskim i lotniczym epizodom tego konfliktu. Zainteresowanych Czytelników zapraszamy do naszego tekstu zbiorczego o wojnie falklandzkiej, w którym na samym początku widnieje lista artykułów.

Zobacz też: Portugalia kupuje broń strzelecką

(mercopress.com, cancilleria.gob.ar)

TJDarmstadt, Creative Commons Attribution 2.0 Generic