Amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na ewentualną sprzedaż Argentynie dwudziestu siedmiu kołowych transporterów opancerzonych M1126 Stryker i takiej samej liczby karabinów maszynowych M2HB Browning (wersja Flex) kalibru 12,7 milimetra. Agencja Departamentu Obrony do spraw Współpracy w Sferze Bezpieczeństwa 6 lipca poinformowała Kongres, od którego zależy, czy Buenos Aires stanie się kolejnym użytkownikiem Strykerów.

Mimo że nie zawarto żadnej umowy, sprzedaż jest raczej sprawą przesądzoną. Strykery służyć będą argentyńskim żołnierzom podczas operacji stabilizacyjnych i międzynarodowych działań na rzecz utrzymania pokoju. W skład transzy sprzętu wejdą również noktowizyjne przyrządy obserwacyjne kierowcy AN/VAS-5 DVE i systemy komunikacji wewnątrz pojazdu (interkom) AN/VIC-3, jednokanałowy naziemny i pokładowy system radiowy AN/VRC-91E (SINCGARS), wyrzutnie granatów dymnych M6 i części zamienne do nich.

Ponadto przyszłe zakupy obejmą pakiet części zamiennych i naprawczych, narzędzia specjalne i sprzęt testowy, pakiet szkoleniowy i wsparcia. Sprzęt trafi do odbiorcy w ramach programu Foreign Military Sales. Całkowita szacowana wartość sprzedaży wyniesie 100 milionów dolarów.

Głównym wykonawcą będzie General Dynamics Land Systems, zaś prace, które będą mieć na celu przygotowanie wozów do przekazania argentyńskim wojskom lądowym odbywać się będą w Anniston w Alabamie. Nie ma żadnych informacji o umowach offsetowych związanych ze sprzedażą Strykerów. Jej realizacja będzie wymagać tymczasowego oddelegowania przedstawicieli ze Stanów Zjednoczonych do Argentyny w celu wsparcia programu.

Na podobnych zasadach Strykery trafiły do Tajlandii. Tajlandzkie wojska lądowe odbiorą siedemdziesiąt pojazdów tego typu (wcześniej mówiono o sześćdziesięciu). Bangkok zapłaci za czterdzieści siedem pojazdów, a dalsze dwadzieścia trzy będą przekazane nieodpłatnie w ramach pomocy wojskowej. Pierwszą transzę przekazano w sierpniu 2019 roku.

Jednak w maju pojawiła się informacja, że Bangkok zdecydował się na opóźnienie zakupu drugiej partii pięćdziesięciu transporterów opancerzonych Stryker. Powrót do do jej realizacji zaplanowano na następny rok podatkowy. Pojazdy stały się ofiarą cięć budżetowych ministerstwa obrony w wysokości 18 miliardów bahtów (2,3 miliarda złotych).

Zobacz też: Próby nowego amerykańskiego systemu przeciwlotniczego

(armyrecognition.com)

Journalist 2nd Class John J. Pistone, U.S. Navy