W czasie brazylijskich targów zbrojeniowych LAAD 2019 Airbus Defence and Space zaprezentował szeroką gamę produktów i usług świadczących o długoterminowych planach względem tego rynku. W różnej formie Airbus prezentował samoloty, śmigłowce, środki rozpoznania satelitarnego i bezzałogowce. Szczególne znaczenie dla koncernu mają Brazylia i Meksyk – największe gospodarki regionu.

Głównym produktem Airbusa w Ameryce Południowej jest samolot transportowy C295, których do tej pory sprzedano do państw tego rejonu świata ponad czterdzieści sztuk, w tym trzynaście do Brazylii. Przedstawiciele Airbusa szacują, że – dzięki niskim kosztom zakupu i użytkowania – w ciągu kolejnych pięciu lat uda się im sprzedać co najmniej kolejnych dwadzieścia egzemplarzy.

Koncern spodziewa się, że w przyszłości znajdzie także lokalnych nabywców na ciężki samolot transportowy A400M, a największe zainteresowanie widzi ze strony Meksyku, Argentyny, Kolumbii i Chile. A400M nie ma bezpośrednich konkurentów w swojej kategorii wagowej. Może być wykorzystywany jako samolot zarówno transportu taktycznego, jak i strategicznego.

Kolejnym produktem, który może znaleźć nabywców, jest latająca cysterna A330 MRTT. W tej chwili niewiele państw regionu posiada latające cysterny, a te, które dysponują takimi maszynami, szykują się do ich wymiany ze względu na wiek. W większości wypadków w uzbrojeniu znajdują się przerobione Boeingi 707 lub KC-135.

Airbus ma nadzieję, że zainteresowanie rynku zdobędzie Eurofighter. Europejski koncern szczególne nadzieje pokłada w Kolumbii, która będzie niedługo poszukiwała następców Kfirów. Airbus uważa, że żaden z potencjalnych konkurentów – a oczywiste jest, że Kolumbia nie będzie kupowała F-35 – nie może się równać z jego samolotem.

Jeśli chodzi o środki rozpoznawcze, Airbus od dwudziestu lat dostarcza lokalnym odbiorcom naziemne systemy obserwacyjne. Od 2011 roku wspólnie z Chile realizuje obserwację satelitarną w ramach programu FASAT, a od 2016 roku podobną usługę prowadzi w Peru pod nazwą PERUSAT. Peruwiański satelita w czasie dwóch lat działalności wykonał ponad 70 tysięcy zdjęć dla ponad czterystu instytucji wojskowych i cywilnych.

Zobacz też: A400M na Falklandach

(monch.com)

EADS