Serwis Forces News jako pierwszy poinformował, że bojowy wóz rozpoznawczy Ajax trafił wreszcie do jednostek brytyjskich wojsk lądowych. Po ośmiu latach opóźnień, ale – jak zwykło się mówić w takich przypadkach – lepiej późno niż później. Wprawdzie nie oznacza to, że Ajax nagle stał się doskonały, ale jest to pokaźny zastrzyk optymizmu. Ministerstwo obrony zapewne ma nadzieję, że demony przeszłości nie powrócą i pojazd osiągnie wreszcie gotowość operacyjną.

Pojazdy dostarczono do Królewskiego Korpusu Pancernego i Królewskiej Artylerii po ośmioletnim opóźnieniu i z bagażem porażek w postaci przekroczonych kosztów programu. Wozy opancerzone dostarczono do trzech kluczowych garnizonów: Królewskich Huzarów Królowej w Tidworth, Lansjerów Królewskich w Catterick i Ośrodka Walki Manewrowej (CMC) w Bovingtonie. Oczekuje się, że program Ajax osiągnie gotowość operacyjną w drugiej połowie 2025 roku. Wówczas pierwsze załogi mają być w pełni wyszkolone i gotowe do służby.

Warto odnotować jeszcze inne etapowe sukcesy programu. W CMC otwarto nowy ośrodek szkoleniowy, z którego będą korzystać załogi Ajaksów. O fakcie tym informowano 19 grudnia i już wtedy wieszczono, że pojazd wkrótce będzie gotowy do służby. W ośrodku znajduje się zestaw symulatorów immersyjnych (niemal perfekcyjnie odtwarzających środowisko zewnętrze), które zapewnią zaawansowane syntetyczne szkolenie, i pomieszczenia do nauki obsługi pojazdów.

– Symulator jest integralną częścią bezpiecznego systemu szkolenia, zaś obiekt oficjalnie otwarty w ARMCEN (ośrodku pancernym) dzisiaj zapewnia nam skokową zmianę w potencjale szkolenia symulacyjnego i umożliwia nam gruntowne przygotowanie nowych kierowców, operatorów i dowódców, aby mogli jak najlepiej wykorzystać potencjał Ajaksa – skomentował fakt otwarcia centrum pułkownik John Godfrey, dowódca CMC.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

MARZEC BEZ REKLAM GOOGLE 94%

Oprócz nowego obiektu w Bovingtonie dostępna jest również infrastruktura szkoleniowa, już otwarta w ośrodkach symulacyjnych w Tidworth Garrison i Bulford Camp na równinie Salisbury. Baza szkoleniowa jest więc pokaźna i jeśli pojazd opuszczą wszystkie koszmary, szkolenia będą obywać się pełną parą.

Przypomnijmy pokrótce, jak Ajax znalazł się w tym momencie swojej historii. Przez wiele lat wpisywał się w ogólny opłakany stan brytyjskiej floty pojazdów opancerzonych, która w pewnym okresie znajdowała się na kolanach i podpierała nosem. Ministerstwo obrony w oświadczeniu skierowanym do parlamentu 20 marca 2023 roku potwierdziło, że notujący kilkuletnie opóźnienia program wozu bojowego Ajax ma problemy za sobą i wreszcie ruszy naprzód.

W ostatnim czasie British Army ma więcej optymizmu w zakresie floty pojazdów opancerzonych. Podjęto decyzję o ustaleniu nowych terminów osiągnięcia wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej pojazdu. Londyn założył, że Ajax wejdzie do służby między lipcem a grudniem 2025 roku — osiem lat później, niż pierwotnie planowano.

Decyzja ta zakończyła miesiące niepewności, podczas których zarówno brytyjscy urzędnicy, jak i przedstawiciele General Dynamics Land Systems twardo odmawiali podawania jakichkolwiek terminów. Obie strony dawały sobie czas na zbadanie wszelkich nieprawidłowości, naprawę usterek oraz ostateczne zażegnanie problemów z nadmiernym hałasem i wibracjami, które tak mocno dawały się we znaki załogom, że część żołnierzy skarżyła się na czasową utratę słuchu i fizyczne uszkodzenia ciała. Co więcej, Ajax nie mógł jechać szybciej niż 30 kilometrów na godzinę.

Za tym wszystkim stał system wieżowy z armatą automatyczną CT40 kalibru 40 milimetrów i sprzężonym z nią karabinem maszynowym. Posadowienie tej wieży na kadłubie, instalacja wielu sensorów i dodanie pancerza spowodowało zbyt duży przyrost masy dla podwozia zaprojektowanego z myślą o masie 20–30 ton. Pojawiły się wibracje i wszystko zaczęło się sypać, a program znalazł się w ślepym zaułku i przekraczał kolejne terminy.

Początkowo osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej ustalono na 2017 rok, ale szybko okazało się, że to tylko pobożne życzenia. Termin zmieniono na 2021 rok. I ta data była nie do osiągnięcia, a przewidywania były jeszcze gorsze. W pewnym momencie zastanawiano się nawet nad anulowaniem programu, ale od tej decydentów powstrzymał strach przed konsekwencjami takiego ruchu. Niemal równolegle zdecydowano o zarzuceniu modernizacji bojowych wozów piechoty Warrior.

Program Ajax obejmuje opracowanie sześciu wariantów. Są to: Ajax (bojowy wóz rozpoznawczy), Apollo (wóz zabezpieczenia technicznego), Atlas (wóz ewakuacji technicznej), Ares (wóz wsparcia rozpoznania i bojowy wóz piechoty), Athena (wóz dowodzenia) i Argus (wóz rozpoznania inżynieryjnego).

Major C Bradford / UK MOD © Crown copyright 2024